Legion | Łatka: Nerfy w rajdzie The Nighthold (21.03.17)
Quass, | Komentarze : 1
Nowa łatka trafiła wczoraj na serwery World of Warcraft, wprowadzając zmiany w niektórych bossach w rajdzie The Nighthold. Spellblade Aluriel i Star Augur Etraeus otrzymali ok. 10-20% nerf przy kilku umiejętnościach, głównie w trybie mitycznym. Naprawiono też kilka błędów w walce z Gul'danem.
Cytat z: Blizzard Entertainment (źródło)
Podziemia i rajdy
The Nighthold
Przedmioty
UI
The Nighthold
- Spellblade Aluriel
- Obrażenia od Mark of Frost zmniejszone o 10% w trybie mitycznym.
- Obrażenia od Frost Explosion zmniejszone o 10% w trybie mitycznym.
- Obrażenia od Arcane Orb zmniejszone o 15% w trybie mitycznym.
- Punkty życia Spellblade Aluriel i wszystkich dodatkowych przeciwników zmniejszone o 10% w trybie mitycznym.
- Star Augur Etraeus
- Obrażenia od Felflame zmniejszone o 20% na wszystkich poziomach trudności.
- Punkty życia Thing That Should Not Be zmniejszone o 10% na wszystkich poziomach trudności.
- Punkty życia Star Augur Etraeus zmniejszone o 10% w trybie mitycznym.
- Gul'dan
- Naprawiono błąd, przez który niektórzy gracze utrzymywali efekt wizualny Bonds of Fel po śmierci.
- Naprawiono błąd, przez który wybuch Bonds of Fel mógł nastąpić po wskrzeszeniu gracza w walce.
Przedmioty
- Gracze nie mogą teraz używać Sugar-Crusted Fish Feast w walce.
UI
- Naprawiono błąd, przez który otwarcie mapy w Area 52 nie wyświetlało Outlandu.
BlizzCon 2017 zawładnie Anaheim 3 i 4 listopada!
Quass, | Komentarze : 0Cytat z: Blizzard Entertainment (źródło)
Zbierzcie swoją drużynę, zaplanujcie strategię i przygotujcie się na BlizzCon 2017!
Dwudniowy konwent gier Blizzard Entertainment oraz święto społecznościowe powróci do Anaheim Convention Center 3 i 4 listopada – jednak wcale nie jest za wcześnie, by rozpocząć przygotowania do weekendu pełnego gier, wywiadów z twórcami, niesamowitych turniejów e-sportowych i wielu innych atrakcji.
Bilety na BlizzCon 2017
Bilety na XI BlizzCon trafią do sprzedaży w dwóch partiach:
- Czwartek, 6 kwietnia o 4:00 czasu polskiego
- Sobota, 8 kwietnia o 19:00 czasu polskiego
W tym roku sprzedaż biletów będzie prowadzona przez stronę Universe (odnośnik w j. angielskim), a cena biletu wyniesie 199 USD (plus należne podatki i opłaty dodatkowe). Zajrzyjcie na stronę z informacjami na temat biletów na BlizzCon oraz stronę z informacjami na temat plakietek, by poznać więcej szczegółów (odnośniki w j. angielskim).
Kolacja dobroczynna w ramach BlizzConu
Jeśli chcecie dołączyć do naszego święta, a jednocześnie wspomóc dobrą sprawę, organizujemy specjalną kolację charytatywną w ramach BlizzConu na rzecz szpitala dziecięcego Children’s Hospital of Orange County (CHOC) (odnośnik w j. angielskim), która odbędzie się przed rozpoczęciem konwentu, w czwartek 2 listopada. Goście będą mieli okazję porozmawiać i wypić drinka z twórcami Blizzarda oraz przedstawicielami społeczności, natomiast Blizzard przekaże cały powiązany dochód na szpital. Ograniczona pula biletów trafi do sprzedaży w czwartek 13 kwietnia o 4:00 rano czasu polskiego, a ich cena wyniesie 750 USD za sztukę. Więcej szczegółowych informacji można znaleźć na stronie sprzedaży biletów na kolację charytatywną.
Wirtualny bilet – szczegóły już wkrótce!
Jeśli nie będziecie w stanie stawić się osobiście, wciąż macie szansę, by dołączyć do naszej imprezy z zacisza własnego domu dzięki wirtualnemu biletowi BlizzCon, który pozwoli oglądać transmisje na żywo widzom z całego świata. Wkrótce podamy więcej szczegółów.
Szczegóły na temat przygotowań i sprzedaży biletów znajdziecie na stronie informacyjnej konwentu BlizzCon. Zajrzyjcie również na stronę usługi sprzedaży biletów Universe w podanych powyżej terminach, jeśli zależy wam na kupnie biletów na imprezę (odnośnik w j. angielskim).
Więcej informacji na temat wydarzeń podczas BlizzCon podamy bliżej terminu imprezy. Powodzenia przy próbie zdobycia biletów. Mamy nadzieję, że zobaczymy się w listopadzie!
Legion | Aktualizacja 7.2: Podziemie - Katedra Wiecznej Nocy
Quass, | Komentarze : 0Katedra Wiecznej Nocy (Cathedral of Eternal Night) to nowe podziemie w aktualizacji 7.2, znajdujące się wewnątrz Grobowca Sargerasa. W odróżnieniu od nadchodzącego rajdu nie będziemy próbować dostać się do jego podziemi, lecz wtargniemy do górnych komnat dawnej świątyni Elune.
Naszym głównym celem będzie umieszczenie na szczycie Grobowca Egidy Aggramara (Aegis of Aggramar), jednego z Filarów Stworzenia zdobytych wcześniej na Zniszczonych Wyspach. Na miejscu zmierzymy się z szeregiem podwładnych Legionu, od spaczonego Agronoxa, do Mephistrotha, który nadzoruje działaniami demonów na Zniszczonym Wybrzeżu.
Ekwipunek
Podziemie jest podzielone na tryb heroiczny oraz mityczny, z systemem mitycznych kluczy. Na poziomie heroicznym, zdobywany ekwipunek ma poziom 845. W trybie mitycznym bez użycia kluczy, poziom otrzymywanych przedmiotów jest równy 865. Występuje oczywiście szansa na losowe ulepszenie ekwipunku do poziomu Warforged lub Titanforged.
Osiągnięcia
Obecnie na PTR dostępne są trzy osiągnięcia do zdobycia w mitycznym trybie podziemia:
Zapowiedź Blizzarda
Cytat z: Blizzard Entertainment (źródło)
Coś złowrogiego czai się w górnych komnatach Grobowca Sargerasa. Niegdyś było to spokojne miejsce kultu, jednak spaczenie przemieniło obrońców w trucicieli z Mephistrothem na czele. Potężny władca grozy ma tylko jeden cel - zgładzić wszystkich, którzy spróbują odnieść Egidę Aggramara (Aegis of Aggramar) w przeznaczone miejsce.
Dla Mephistrotha Wasze próby wtargnięcia do Katedry Wiecznej Nocy są sprawą wyjątkowo osobistą. Czarnoksiężnicy w waszych szeregach zabili jego ulubionego generała, Jagganotha, zawieszając jego szczątki i serce w siedzibie swojego Zakonu. Miały służyć jako ostrzeżenie oraz źródło mocy. Jeśli chodzi o resztę, Mephistroth chce Wam odpłacić za niedawne ataki na Zniszczone Wybrzeże. Wspomnienia są świeże, a zemsta słodka.
Przemyślenia deweloperów
Jesteśmy podekscytowani, mogąc dodać nowe, pięcioosobowe podziemie jako uzupełnienie Zniszczonego Wybrzeża oraz (ostatecznie) rajdu w Grobowcu Sargerasa. Głównym celem graczy na Zniszczonym Wybrzeżu jest kulminacja ich dotychczasowych osiągnięć w dodatku. Każdy z pięciu Filarów Stworzenia musi zostać wykorzystany w odpowienim miejscu wewnątrz Grobowca, aby powstrzmać inwazję Legionu i ocalić Azeroth - podziemie to pierwsza część tego wątku.
Rajd rozciąga się głęboko pod Grobowcem, gdzie odkryjecie tajemnice i przeróżne potworności, jednak podziemie pnie się w górę iglicy, odsłaniając mroczny majestat zrujnowanego pomnika ku czci bogini Elune. Wkraczając na balkon z widokiem na główną komnatę Katedry (gdzie później odbędzie się walka z pierwszym bossem nowego rajdu), gracze rozpoczną wspinaczkę w blasku księżyca przez wiszące ogrody aż na sam szczyt wieży. Tam musi zostać umieszczona Egida Aggramara. Podziemie jest oczywiście wypełnione wysłannikami Legionu, jednak obszary dotknięte zepsuciem celowo skupiliśmy w miejscach najbliższych spaczonej burzy. Podkreśla to kontrast i pozwala nam na uwidocznienie dużych sekcji nietkniętej elfickiej architektury.
Walki i bossowie
Agronox
Ten drzewiec służył kapłankom Świątyni Elune, doglądając pięknym Wiszącym Ogrodom. Kiedy podłość Legionu dotknęła Katedry, strażnik pochłonął przez swoje korzenie spaczoną energię. Teraz wynaturzony Agronox rozsiewa zapsucie po całym sanktuarium, którego dawniej bronił, w przekonaniu, że w końcu osiągnął perfekcyją formę.
Przegląd
Agronox zatruwa ogród, którego dawniej doglądał i zwraca go przeciwko graczom. Szybko pokonajcie służące mu rośliny, aby Was nie przytłoczyły. Uciekajcie od Choking Vines, nim zostaniecie unieruchomieni. Poisonous Spores zadają rosnące obrażenia czasowe.
Thrashbite the Scornful
Odrażający brat Smashspite'a, Trashbite został wysłany, aby zgładzić śmiertelników wkraczających do wielkiej biblioteki Katedry. Nierozgarnięty mo'arg nie okazuje żadnego szacunku dla wiedzy i nauki, dlatego niszczenie starożytnych artefaktów i bezcennych zwojów przynosi mu pogardliwą satysfakcję.
Przegląd
Thrashbite the Scornful preferuje niedokładne, zamaszyste ataki. Nie przykłada większej uwagi do otoczenia. Jeśli podstępem uda się Wam skierować go na coś większego, niż on sam, być może straci równowagę. Uwaga: ta starożytna biblioteka zawiera wiele magicznych, nieobliczalnych tomów.
Domatrax
Kiedy Egida Aggramara trafi ponownie na swoje miejsce, Domatrax prowadzi szturm demonów, aby zniszczyć relikt.
Przegląd
Przy 90% i 50% punktach życia otwierają się dodatkowe portale, aby większa ilość żołnierzy Legionu mogła wkroczyć do Grobowca. Egida Aggramara zapewnia ochronę przed ich atakami, jednak po wyczerpaniu energii jej aura opadnie.
Mephistroth
Mephistroth zarządza inwazją Legionu ze Zniszczonego Wybrzeża. Kiedy siły Azeroth ruszyły na jego pierwszą linię obrony, wycofał się do Katedry Wiecznej Nocy. Wykorzysta całą swoją przebiegłość, aby upewnić się, że bohaterowie nie zabezpieczą Egidy Aggramara.
Przegląd
Mephistroth atakuje grupę, korzystając z magii cienia, nim osiągnie 100% energii. Później znika i rzuca się na bohaterów z ukrycia. Podczas tej fazy, Illidan musi być osłonięty aurą Egidy Aggramara przez wystarczająco długi czas, aby wyciągnąć władcę grozy z mroku.
Gotowi do walki?
Zostało niewiele czasu na przygotowania, bohaterowie. Życzymy wam powodzenia przy odnoszeniu Egidy i walce z Mephistrothem. Za Azeroth!
The Nighthold: Error Code zwycięzcą wyścigu o Polish First Kills!
Quass, | Komentarze : 0
W sobotę gildia Error Code pokonała Gul'dana w mitycznym trybie rajdu The Nighthold jako pierwsza w Polsce! Jest to dla nich czwarte zwycięstwo z rzędu - gildia utrzymuje swoje pierwsze miejsce w polskim rankingu od momentu zabicia Blackhanda w rajdzie Blackrock Foundry z poprzedniego dodatku. Tym razem, w ogólnoświatowej klasyfikacji zajęli 35 miejsce (to ich drugi najlepszy wynik).
Drugie miejsce na podium po raz kolejny zajmuje Time is Mana, będąc 87 gildią w rankingu ogólnoświatowym. W tym wyścigu kilkukrotnie wychodzili na prowadzenie, jako pierwsi pokonując bossów Chronomatic Anomaly, Spellblade Aluriel oraz High Botanist Tel'arn.
Drama Theory (7/10 (M), 266 miejsce) jest obecnie na trzecim miejscu w naszym rankingu. Gildia osiągnęła w tym tierze znacznie lepsze wyniki, niż w poprzednim i bardzo możliwe, że po ukończeniu The Nighthold utrzyma się w pierwszej piątce. Na ten moment, czwartą i piątą pozycję zajmują Phoeníx (7/10 (M), 292 miejsce) oraz Safety Dance (7/10 (M), 306 miejsce).
Horda cały czas dominuje polską klasyfikację. Na dalszych miejscach plasują się The Knife (7/10 (M), 376 miejsce), Barbarzyncy (5/10 (M), 630 miejsce) i Good Omen (4/10 (M), 691 miejsce), a następnie Practice Makes Perfect (7/10 (M), 819 miejsce) i Break (6/10 (M), 870 miejsce). Ostatnie dwie gildie zaszły w The Nighthold całkiem daleko, jednak wciąż muszą pokonać Helyę w mitycznym trybie rajdu Trial of Valor.
Serdecznie gratulujemy ekipie Error Code, a pozostałym gildiom życzymy powodzenia w dalszej części rajdu!
Drugie miejsce na podium po raz kolejny zajmuje Time is Mana, będąc 87 gildią w rankingu ogólnoświatowym. W tym wyścigu kilkukrotnie wychodzili na prowadzenie, jako pierwsi pokonując bossów Chronomatic Anomaly, Spellblade Aluriel oraz High Botanist Tel'arn.
Drama Theory (7/10 (M), 266 miejsce) jest obecnie na trzecim miejscu w naszym rankingu. Gildia osiągnęła w tym tierze znacznie lepsze wyniki, niż w poprzednim i bardzo możliwe, że po ukończeniu The Nighthold utrzyma się w pierwszej piątce. Na ten moment, czwartą i piątą pozycję zajmują Phoeníx (7/10 (M), 292 miejsce) oraz Safety Dance (7/10 (M), 306 miejsce).
Horda cały czas dominuje polską klasyfikację. Na dalszych miejscach plasują się The Knife (7/10 (M), 376 miejsce), Barbarzyncy (5/10 (M), 630 miejsce) i Good Omen (4/10 (M), 691 miejsce), a następnie Practice Makes Perfect (7/10 (M), 819 miejsce) i Break (6/10 (M), 870 miejsce). Ostatnie dwie gildie zaszły w The Nighthold całkiem daleko, jednak wciąż muszą pokonać Helyę w mitycznym trybie rajdu Trial of Valor.
Miejsce | Gildia | Progres | World Rank | Realm |
---|---|---|---|---|
Error Code | 10/10 (M) | 35 | Burning Legion | |
Time is Mana | 9/10 (M) | 87 | Burning Legion | |
Drama Theory | 7/10 (M) | 266 | Burning Legion | |
4 | Phoeníx | 7/10 (M) | 292 | Burning Legion |
5 | Safety Dance | 7/10 (M) | 306 | Burning Legion |
Serdecznie gratulujemy ekipie Error Code, a pozostałym gildiom życzymy powodzenia w dalszej części rajdu!
Legion | Aktualizacja 7.2: Zniszczone Wybrzeże
Quass, | Komentarze : 1Zniszczone Wybrzeże (Broken Shore) będzie głównym punktem działań bohaterów Hordy i Przymierza w aktualizacji 7.2. Po upadku Gul'dana i jego porażce w Suramarze kolejnym celem graczy stanie się Grobowiec Sargerasa. Zakony Klasowe połączą siły i pod sztandarem nowej frakcji - Armies of Legionfall - rozpoczną kampanię mającą na celu przełamanie sił Legionu, opanowanie wyspy i dostanie się do wnętrza dawnej świątyni Elune.
Assault on the Broken Shore
Kiedy aktualizacja 7.2 trafi na oficjalne serwery, po wejściu do gry automatycznie otrzymacie nowe zadanie o nazwie Armies of Legionfall, które skieruje Was do Dalaranu. Na miejscu spotkacie Khadgara i rozpocznie się scenariusz, w którym razem z Maiev, Illidanem, Velenem oraz innymi ważnymi postaciami przeprowadzicie wstępny atak na Zniszczone Wybrzeże.
Kiedy już tam traficie, utorujecie sobie drogę przez oddziały demonów, aby ostatecznie zniszczyć okręt Legionu znajdujący się w centrum wyspy i zabezpieczyć przyczółek dla nowej frakcji. W nagrodę otrzymacie dostęp do Zadań Światowych na Zniszczonym Wybrzeżu oraz 50 Legionfall War Supplies.
Deliverance Point
Po ukończeniu początkowego scenariusza pojawicie się w Deliverance Point, czyli głównej bazie na Zniszczonym Wybrzeżu. Zgromadzili się tam przedstawiciele wszystkich Zakonów Klasowych, rozbijając swoje namioty i posterunki na terenie obozowiska - druidzi i kapłani leczą rannych, łotrzy zajmują się transportem i ostrzeliwują atakujące nietoperze, a reszta przygotowuje się do walki. Na szczycie wzgórza zebrali się przewodzący ofensywą Khadgar, Illidan, Velen oraz Maiev.
Budynki
Jednym z głównych elementów rozgrywki na Zniszczonym Wybrzeżu są budynki w Deliverance Point. Wykonując na wyspie Zadania Światowe (World Quests) i pokonując rzadkich przeciwników, gracze zdobywają Legionfall War Supplies. Przy ich pomocy można wesprzeć konstrukcję jednej z budowli w obozowisku. Każda z nich oferuję wyjątkowe bonusy i odblokowuje nowe funkcje na Zniszczonym Wybrzeżu. Ukończona budowla utrzyma się przez kilka dni, po czym zostanie zniszczona przez Legion i będzie wymagała ponownej naprawy.
Każde ulepszenie budynku kosztuje 100 Legionfall War Supplies i jest nagradzane skrzynią, w której może znajdować się złoto, ekwipunek lub inne przedmioty.
Mage Tower
Okiełznaj tajemne energie, aby szybko przemieszczać oddziały frakcji Legionfall po Zniszczonych Wyspach i odkrywać groźnych agentów Płonącego Legionu.
Mage Tower aktywuje następujące korzyści:
- Portale do wszystkich stref na Zniszczonych Wyspach.
- Bonus Knowledgeable, który daje szansę na dodatkowy przedmiot przyznający Artifact Power w rajdach i podziemiach.
- Dodatkowe skrzynie ze skarbami na Zniszczonym Wybrzeżu.
- Wyzwania Artefaktów (obecnie nieaktywne na PTR).
Command Center
Ufortyfikowana baza operacyjna przywódców Zakonów Klasowych, gdzie mogą zebrać się i wspólnie planować ataki na Zniszczone Wybrzeże.
Command Center aktywuje następujące korzyści:
- Dostęp do mapy z misjami Zakonów Klasowych oraz dodatkowe zlecenia dla czempionów na Zniszczonym Wybrzeżu.
- Dostęp do Zadań Światowych w podziemiu Cathedral of Eternal Night.
- Bonus Heavily Augmented, dający szansę na otrzymanie Defiled Augment Rune przy wykonywaniu Zadań Światowych.
- Pomoc w walce - do graczy na Zniszczonym Wybrzeżu od czasu do czasu dołączy przedstawiciel frakcji Armies of Legionfall.
Nether Disruptor
Starożytna księżycowa studnia elfów, która jest w stanie odepchnąć energię otchłani emanującą z Grobowca i odsłonić ukryte dawniej sekrety.
Nether Disruptor aktywuje następujące korzyści:
- Bonus Fate Smiles Upon You, dający szansę na odzyskanie Seal of Broken Fate po użyciu na Zniszczonych Wyspach.
- Bossowie Światowi na Zniszczonym Wybrzeżu.
- Za działania na wyspie, gracze z odpowiednimi profesjami otrzymują Armorcrafter's Commendations, potrzebne do tworzenia legendarnych przedmiotów.
- Niestabilne portale, przez które można przywołać rzadkich przeciwników przy pomocy Nether Portal Disruptor (do zakupienia u Warmage Kath'leen).
Pasywne bonusy typu Knowledgeable trzeba zaakceptować u Commander Chambers, który stoi przy panelu do konstrukcji budynków w Deliverance Point.
Zadania Światowe
Podobnie jak obecnie na Zniszczonych Wyspach, na Zniszczonym Wybrzeżu również pojawią się Zadania Światowe. Oferują one różne wyzwania - niektóre są ciekawsze (np. portal przenoszący gracza na okręt Legionu lub zjazd na beczce z omijaniem spaczonych koni), a część mniej oryginalna i wymaga np. zabicia kilkunastu przeciwników na danym obszarze.
Za ukończenie zwykłego Zadania przyznawane jest 75 punktów reputacji z frakcją Armies of Legionfall. Te powiązane z rajdem Tomb of Sargeras (np. Tomb of Sargeras: Lost But Not Forgotten) przyznają 500 punktów reputacji. Inne nagrody są podobne do tych za obecne Zadania i oferują Zasoby Zakonu (Order Resources), przedmioty z Artifact Power czy Blood of Sargeras. Dodatkowo, za każde ukończone Zadanie można otrzymać 25 Legionfall War Supplies do konstrukcji budynków w Deliverance Point.
Armies of Legionfall
Jak wspomnieliśmy wyżej, Armies of Legionfall to nowa frakcja w aktualizacji 7.2. Reputację z nią można zdobyć między innymi wykonując Zadania Światowe, powstrzymując Inwazje Demonów na Zniszczonych Wyspach i konstruując budynki. Zdobycie statusu Revered to jeden z kroków wymaganych do odblokowania latania na Zniszczonych Wyspach poprzez osiągnięcie Broken Isles Pathfinder, Part Two.
Warmage Kath'leen pełni rolę kwatermistrza frakcji, oferując następujące przedmioty za walutę Nethershards:
Neutral
- Nether Portal Disruptor
- Arsenal: Armaments of the Silver Hand
- Arsenal: Armaments of the Ebon Blade
- Nethershard Essence
Honored:
Revered:
Exalted:
Kath'leen dodatkowo oferuje tokeny rzadkich przedmiotów typu Dauntless, a stojący obok niej Thaumaturge Vashreen epickie tokeny Relinquished z niewielką szansą na otrzymanie legendarnego przedmiotu. Jest to system podobny do ekwipunku Baleful z poprzedniego dodatku i nie wymaga reputacji z frakcją.
Senitax
Senitax tkwi zawieszony w powietrzu nad Zniszczonym Wybrzeżem. Okręt Legionu co jakiś czas zmienia swoją pozycję, bombardując wyspę i wysyłając nowe oddziały demonów. Dla graczy jest to okazja na zdobycie większej ilości Nethershards, materiałów do profesji oraz innych przedmiotów.
Kiedy znajdziecie się w zasięgu Senitaxa, obok mapy pojawi się znacznik The Shadow of the Sentinax. Ze zgromadzonych pod nim wrogów, oprócz standardowych nagród będzie można zdobyć Senitax Beacons. Przedmioty te mają różne zastosowania.
Uncommon: Przywołują portale wzywające więcej przeciwników, na przykład:
Rare: Zwiększają siłę i liczbę przeciwników przyzywanych przez portale:
- Sentinax Beacon of Greater Engineering
- Sentinax Beacon of Greater Domination
- Sentinax Beacon of Greater Torment
Epic: Przywołują bossów, na przykład:
Im trudniejsi przeciwnicy, tym lepsze łupy, dlatego z wystarczająco dużą grupą innych graczy Senitax pozwala na znaczne zwiększenie otrzymywanych Nethershards. Występują też specjalne przedmioty powiązane z profesjami, np. Sentinax Beacon of Fel Growth, który sprawia, że wokół postaci natychmiast wyrasta kilkanaście Starlight Roses.
Bossowie Światowi
Aktualizacja 7.2 wprowadzi czterech nowych Bossów Światowych (World Bosses) na Zniszczone Wybrzeże, jednak będą się oni pojawiać tylko wtedy, gdy aktywny jest budynek Nether Disruptor w Deliverance Point. Ekwipunek, który można zdobyć przy ich pokonaniu, ma poziom równy 890.
Apocron
Zbudowany przez Legion tysiące lat temu, Apocron był zwiastunem zagłady dla nieskończonych cywilizacji. Z każdym podbitym światem grabieżca rośnie w siłę, przez co kolejne również spłoną w ogniu.
Brutallus
Władca otchłani Brutallus jest weteranem wielu bitew, w tym niedawnej potyczki o Studnię Słońca. Jego taktyki nie są przesadnie wyrafinowane i w większości przypadków polega na czystej sile, aby zdominować armie wroga.
Malificus
Stworzony z czystej podłości, Malificus podżega terror w sercach swoich wrogów. Znaki jego przybycia wywołują masową panikę pośród ludności, kiedy kultyści celebrują koniec świata.
Si'vash
Si'vash włada furią morza, sprowadzając potęgę wody na tych, którzy znajdą się zbyt blisko brzegu. Zaciekłe strażniczki Si'vashi podróżują u jej boku przez oceany Azeroth, gotowe zdewastować napotkane przystanie.
Ciekawostki
Odkrywając ponownie Zniszczone Wybrzeże, gracze bez wątpienia natrafią na sporo interesujących elementów oraz funkcji, z których część ma wpływ na rozgrywkę, a niektóre są po prostu ciekawe. Poniżej wymieniliśmy kilka najbardziej zauważalnych.
- Na wyspie można natrafić na latające dyski Legionu, które pojawiają się od czasu do czasu w losowych miejscach. Można na nie wsiąść i przez 2 minuty szybować nad Zniszczonym Wybrzeżem. Po upłynięciu czasu, jeśli postać znajduje się w powietrzu, na chwilę zyskuje demoniczne skrzydła i opada na ziemię.
- Centrum obozowiska w Deliverance Point zawsze zajmowane jest przez przedstawicieli Zakonu gracza. Dla Rycerzy Śmierci wokół sadzawki krążą jeźdźcy na koniach. Łotrzy widzą tam stertę złota, przy której siedzi asystent Marina Noggenfoggera otoczony hobgoblinami.
- Po wyspie porozrzucane są elfie kapliczki, na które można kliknąć. Niektóre przyznają graczom bonus (np. +15% do zadawanych obrażeń).
- Jedno z Zadań Światowych dotyczy oswobodzenia obozowiska murloków. Legion spaczył niektóre z nich, przez co po raz pierwszy zobaczymy w grze oskrzydlone, demoniczne murloki.
IEM 2017 | Wywiad z Williamem Kingiem
Quass, | Komentarze : 0W miniony weekend zakończyła się kolejna edycja turniejów Intel Extreme Masters. Blizzard raz jeszcze odwiedził Katowice, jednak tym razem na miejscu był obecny jeszcze jeden specjalny gość. William "Bill" King, autor powieści World of Warcraft: Illidan podpisywał dla fanów swoją książkę przy stanowisku Zamieci. W przerwie udało nam się przeprowadzić z nim krótki wywiad, między innymi na temat procesu tworzenia Iliidana, jego przygód w świecie Azeroth oraz ogólnej roli tego typu powieści w literaturze.
Przed Illidanem, byłeś znany głównie ze swoich powieści osadzonych w świecie Warhammera. Jak dobrze znałeś wtedy uniwersum Warcrafta?
WK: Byłem wtedy zwykłym graczem. W '94 lub '95 grałem w Warcraft: Orcs & Humans, a później we wszystkie kolejne części strategii. Przygodę z World of Warcraft zacząłem za czasów dodatku The Burning Crusade, czyli ponad 10 lat temu. Ostatnio gram zazwyczaj ze swoim synem, który zajmuje się PvP na całkiem wysokim poziomie i wygrywa dla mnie areny.
Kiedyś mógłbym nazwać World of Warcraft swoim głównym zawodem, bo właściwie więcej czasu spędzałem w Azeroth, niż pisząc książki. Dzień zaczynałem od zbierania skałek w Northrend - ale to było dosyć dawno temu. Teraz mam o wiele mniej czasu dla siebie.
Jaka była Twoja pierwsza reakcja, kiedy Blizzard zaproponował Ci napisanie Illidana?
WK: Byłem zachwycony. Jeśli miałbym wybór napisania historii o którejkolwiek postaci z całej serii i mógłbym zrobić to dobrze, byłby to właśnie Illidan. Byłem z nim dobrze obeznany od czasów RTS-a. Wciąż pamiętam te zadania, kiedy uwalniało się go z celi i robił tę dziwną pozę po zniszczeniu krat swojego więzienia.
Jakie wyzwania stawia tworzenie powieści osadzonej w istniejącym uniwersum, w porównaniu do własnej książki?
WK: Zacznijmy od tego, że cały proces wydawniczy jest zupełnie inny. W przypadku Illidana różnił się on też od książek dla Games Workshop. Na początku otrzymałem dokładne kroki i zarys historii, którą miałem udoskonalić i przystosować do własnego stylu. Nie było to zaskakujące, bo powieść powstawała w tym samym czasie, co nowy dodatek - Legion. Nie można więc było wplatać nowych postaci czy wątków fabularnych.
Ponadto, sam temat powieści był dosyć niezwykłym wyzwaniem. Historia już istniała, a moim zadaniem było odwrócenie perspektywy czytelników o 180 stopni. Jeśli ktoś grał w Warcrafta III, Illidan był tam przedstawiony jako czarny charakter, podobnie jak w The Burning Crusade. Ta książka być może nie przywraca mu dobrego imienia, ale oferuje kontekst jego działań - poznajemy jego motywacje. Illidan nie jest do końca zły... a nawet jeśli jest, to nie bez powodu. Ma własny cel, desperacką misję i stara się zrobić coś heroicznego, nawet jeśli sam nie jest heroiczną postacią.
Wyzwanie polegało na przedstawieniu tego wszystkiego w przekonujący sposób... w innym wypadku fani uniwersum zapewne ruszyliby na mnie z widłami. A że nikt jeszcze tego nie zrobił, to chyba nie poszło mi tak źle.
Wspomniałeś, że w World of Warcraft zacząłeś grać w trakcie The Burning Crusade. Czy miałeś wtedy okazję odwiedzić Black Temple i pokonać Illidana?
WK: Nie powiem czy za czasów The Burning Crusade, ale jakieś dwa lata temu, w trakcie przygotowań do książki razem z synem odwiedziliśmy Black Temple. On leczył mojego łotra, robiliśmy screenshoty lokacji i czuliśmy się trochę jak turyści, którzy zabijają wszystkich na swojej drodze i robią sobie z nimi zdjęcia. Byliśmy też w Tempest Keep oraz Magtheridon's Lair. Fajnie było odwiedzić te nostalgiczne miejsca, chociaż nie było już w nich takiego wyzwania. To dziwne uczucie, kiedy przechodzisz rajd, który kiedyś wydawał się przerażający, a teraz nie stanowi większego zagrożenia.
Lataliśmy więc po Outlandzie i robiliśmy zdjęcia, a ja zapisywałem swoje wrażenia - trochę jak przy produkcji filmu. Pokonywaliśmy też bossów. Musiałem zabić Radę Illidari, a potem o nich pisać i sam nie wiem, co było fajniejsze. To ciekawe doświadczenie - odkrywać starą zawartość WoWa po tylu latach, bo obecnie jest to zupełnie inna gra.
Czy możesz opowiedzieć o współpracy z Blizzardem, kiedy pisałeś książkę? Ile decyzji pozostało w Twoich rękach?
Po części już na to odpowiedziałem. Zarys, który przesłał mi Blizzard, miał około 5000 słów i przedstawiał niemal wszystkie kroki oraz ważne elementy historii. W odpowiedzi odesłałem im własny zarys, który miał chyba 15000 słów, najdłuższy w całej mojej karierze - to właściwie 1/6 całej powieści. Był podzielony na rozdziały i bardzo szczegółowy.
Potem nadszedł czas na pisanie książki, co w sumie nie zajęło tak dużo czasu. Zazwyczaj jest to mozolny proces - podejmuje się różne próby i sprawdza, czy to lub tamto pasuje. Tutaj nie miałem takiego problemu, bo pracowałem w oparciu o dwa plany - własny i Blizzarda. Często, kiedy nie byłem czegoś pewny, pisałem do Seana, który zajmuje się historią WoWa w Blizzardzie. Strefy czasowe były tutaj przydatne, bo kiedy ja kończyłem pracę, Sean ją zaczynał i mógł odpowiedzieć na moje pytania.
Koniec końców, wiele elementów książki uległo zmianie, po części pewnie dlatego, że Legion był wciąż w trakcie prac i Blizzard mógł zmienić zdanie na temat niektórych elementów historii. Nie mogę przypomnieć sobie dokładnych szczegółów i chyba nie powinienem, bo część z nich może wciąż rozwijać się teraz w grze.
Co czeka więc Azeroth w przyszłości?
Będzie zniszczone przez gigantyczne chomiki (śmiech).
Narracja w grze komputerowej jest inna od narracji w książce. W jaki sposób można sprawić, żeby to, co nastąpiło w grze nadawało się do powieści?
Nie jest to łatwe. Jeśli chodzi o Illidana, to są w powieści sceny i dialogi wyjęte prosto z gry. Musiałem ubrać w słowa to, co wielu graczy widziało na własne oczy, a także dodać elementy, których gra nie jest w stanie przedstawić, jak np. opis zapachów. Jest to bardzo ciekawe doświadczenie. Jednocześnie musiałem przejść swego rodzaju wewnętrzną przemianę, gdyż jeśli sobie przypomnicie, początkowe sceny z książki przypadają na czas Warcraft III, gdzie modele postaci były raczej kreskówkowe, a ich animacje niedokładne. W World of Warcraft stały się one bardziej szczegółowe (zwłaszcza w późniejszych dodatkach). Głównym problemem był dla mnie fakt, że kreskówkowy obraz ze wcześniejszych gier utkwił mi mocno w głowie i musiałem się od niego odciąć. Myślę, że pisarz, który nie był graczem, nie miałby takiego problemu.
Czy jakiś konkretny aspekt lore, fragment fabuły Warcrafta szczególnie Cię zainteresował lub przyciągnął Twoją uwagę na dłużej?
Właśnie postać Illidana najbardziej mnie zainteresowała i jest moją ulubioną. To, co powiem, jest dla mnie trochę zawstydzające, ale zanim wyszedł addon QuestHelper, czytałem wszystko, co pojawiało się na ekranie i chłonąłem fabułę. Po zainstalowaniu tego programu przestałem czytać zadania i od tego momentu jedyny kontakt z lore miałem podczas przerywników filmowych i gdy zwiedzałem lochy oraz miasta i się im przyglądałem. Dlatego pod żadnym pozorem nie uważam się za eksperta od fabuły World of Warcraft. Wiem tyle, co przeciętny gracz z QuestHelperem.
Wiem od mojego syna, że w Internecie toczy się dyskusja na temat Przedwiecznych Bogów (Old Gods), zaś ja uwielbiam ten koncept w stylu Lovecrafta, ale nie wiem, co się będzie dalej działo z tym wątkiem, a zapewne jeślibym wiedział, to i tak nie mógłbym powiedzieć.
Chciałbyś napisać coś o Przedwiecznych Bogach?
Naprawdę uwielbiam Lovecrafta, w młodości sporo grałem w Call of Cthulhu, więc nie miałbym nic przeciwko temu, gdyby Przedwieczni Bogowie na mnie napadli w jakiejś ciemnej uliczce... (śmiech).
Po tylu świetnych książkach fantasy, jakie jest twoje największe marzenie związane ze sprawami zawodowymi?
Jestem dosyć stary, mam 57 lat i może to zabrzmi trochę arogancko, ale wszystko, co chciałem zrobić z profesjonalnego punktu widzenia, już zrobiłem. Jeśli miałbym wybrać jedną rzecz z uniwersum Warcrafta, to wybrałbym Illidana - i tak właśnie się stało. Gdybym na tym miał się zakończyć mój wpływ na lore, to nie miałbym nic przeciwko. Bardzo przyjemnie pisało mi się tę książkę i najwyraźniej ludziom się spodobała.
Nasza redaktor Caritas również otrzymała autograf od Williama Kinga... i nie tylko!
Niektórzy uważają, że książki osadzone w uniwersum znanym z innej formy przekazu, np. z gier komputerowych, to tak naprawdę literatura nie najwyższych lotów, służąca tylko promowaniu innych produktów. Czy jest coś, co chciałbyś powiedzieć takim osobom?
To ich indywidualna sprawa i nieważne co byśmy powiedzieli, i tak raczej nie zmienimy ich podejścia. Z mojej strony mogę powiedzieć, że staram się, żeby moja książka sama się obroniła swoją jakością. Powiązanie książki z innym medium wcale nie musi być czymś złym. Szczerze mówiąc, gdybym przeczytał książkę o wytatuowanym łowcy demonów, który nie nazywa się Illidan, to nie wywarłaby na mnie aż takiego wrażenia jak ta, która jest połączona z tak bogatym uniwersum. Wielu ludzi czekało na moją książkę właśnie dlatego, że byli zakochani w innym produkcie, czyli w World of Warcraft.
Odbiór książki w dużej mierze zależy od podejścia autora. Jeżeli pisarz zakłada, że pisze kolejną książkę tylko po to, żeby na niej zarobić a później mieć ją gdzieś, to wychodzą z tego bardzo kiepskie twory. Jeśli autor odniesie się jednak z szacunkiem do materiału źródłowego i da z siebie wszystko, to jest szansa, że książka zostanie dobrze przyjęta przez szerszą publikę.
Od trzydziestu lat specjalizuję się w pisaniu książek wewnątrz pewnego uniwersum i jeśli mam być szczery, to już nie ruszają mnie niepochlebne opinie. Każdy ma prawo wyrazić swoje zdanie, ja również, więc czemu miałbym być zły na kogoś, kto się ze mną nie zgadza? Jest to ostatnio jeden z głównych problemów na świecie. Gdy dorastałem, skupiłem się na science-fiction, które w tamtych czasach było pogardzane jako gatunek. Natomiast dzisiaj widać już wielki postęp - jest to pełnoprawna gałąź literatury. Zarówno wtedy, jak i dzisiaj opinie innych nie sprawiły, że zaprzestałem interesowania się akurat tym gatunkiem.
Czy czytasz fanfiction albo masz jakieś rady dla początkujących pisarzy?
Nie czytam, ale mam świadomość, że fanfiction zdobywa ogromną popularność. A co do rad? Ja już jestem stary, gdy ja zaczynałem swoją przygodę z pisaniem, nie było Internetu, więc jakiekolwiek rady ode mnie byłyby automatycznie przestarzałe. Kiedyś pisało się powieść, wysyłało do czasopism i liczyło się na to, że zostanie ona wydrukowana. Teraz jest zupełnie inaczej i być może właśnie fanfiction może być taką furtką do świata pisarzy.
Legion | Aktualizacja 7.2: Zmiany w legendarnych przedmiotach
Quass, | Komentarze : 0Proces zdobywania legendarnych przedmiotów w Legionie od początku był nieco kontrowersyjny — część graczy zwróciła uwagę na jego losowość, brak unikalności oraz podobieństwa do systemu z Diablo. W aktualizacji 7.2 wprowadzone zostanie kilka zmian, które mają ułatwić zdobywanie określonych przedmiotów i prawdopodobnie pozwolą na uzyskanie sporych ilości złota przez niektóre profesje.
Profesje
Pierwsza nowość to cztery nowe legendarne przedmioty, które będą mogli stworzyć gracze z profesjami Krawiectwa (Tailoring), Kuśnierstwa (Leatherworking) oraz Kowalstwa (Blacksmithing). Do wykonania każdego z nich będzie potrzebne 65 Blood of Sargeras, a także zestaw innych, zwykłych oraz legendarnych materiałów (np. Nethershards Essence, Bolt of Shadowcloth lub Hammer of Forgotten Heroes).
- Tailoring: Celumbra, the Night's Dichotomy (Cloth)
- Leatherworking: The Sentinel's Eternal Refuge (Leather), Vigilance Perch (Mail)
- Blacksmithing: Rethu's Incessant Courage (Plate)
Nie są to najlepsze legendarne przedmioty z możliwych do zdobycia, ale pozwalają na szybkie uzupełnienie ekwipunku dla osób, które ich nie posiadają. Mają też aż trzy miejsca na klejnoty, co umożliwia ich większą modyfikację.
Strzaskane Wybrzeże
Na Strzaskanym Wybrzeżu (Broken Shore) obowiązuje podobny sposób zdobywania ekwipunku, co w Dżungli Tanaan w poprzednim dodatku. Pokonując przeciwników na wyspie, można zdobyć walutę Nethershards. Thaumaturge Vashreen wymienia je w Deliverance Point na tokeny odpowiadające poszczególnym częściom ekwipunku (np. Relinquished Hood lub Relinquished Cloak). Używając tokenów, gracze mają bardzo niewielką szansę na otrzymanie legendarnego przedmiotu, zamiast epickiego.
Ceny tokenów na PST nie są ostateczne.
W ten sposób Blizzard wprowadza opcję wyboru legendarnych przedmiotów do zdobycia. Większość klas ma tylko jeden legendarny przedmiot przypisany do danej części ekwipunku, dlatego po zebraniu wystarczającej ilości Nethershards, można poświęcić je na uzyskanie konkretnego przedmiotu - co prawda z niewielką szansą, a ich inne źródła są cały czas skuteczniejsze. Jest to jednak pewna alternatywa dla osób, które od dawna chcą zdobyć określony przedmiot.
Legion | Podsumowanie Q&A z Ionem Hazzikostasem (23.02.17)
Quass, | Komentarze : 0Wczoraj wieczorem na oficjalnym kanale World of Warcraft na Twitch.tv odbyła się kolejna sesja pytań i odpowiedzi z Ionem Hazzikostasem, dyrektorem gry. Tym razem, większość pytań dotyczyła Artefaktów, legendarnych przedmiotów i rajdowania. Poniżej znajdziecie nasze podsumowanie odpowiedzi Iona oraz zapis z wczorajszego streamu. Następna sesja Q&A będzie dotyczyła PvP, a na pytania odpowie Brian Holinka.
Artefakty
- Wyglądy Artefaktów do zdobycia po ukończeniu serii zadań Balance of Power nie będą dzielone na konto. Są to nagrody kosmetyczne, które mają odzwierciedlać zaangażowanie graczy, jednak jeśli któryś z kroków będzie zbyt długi lub monotonny, zostanie to poprawione. Blizzard wprowadził już ułatwienia w zdobywaniu wymaganych przedmiotów w rajdzie The Emeral Nightmare.
- W aktualizacji 7.1.5 wprowadzono ułatwienia przy zdobywaniu wielu ukrytych wyglądów Artefaktów, aby gracze nie musieli zabijać tego samego bossa kilkadziesiąt razy. Wcześniej było to oparte wyłącznie na szczęściu - teraz, po wystarczającej liczbie prób nagroda jest praktycznie gwarantowana.
- Po ukończeniu drugiej części kampanii klasowej w aktualizacji 7.2 pojawi się możliwość ulepszenia reliktów w Artefaktach poprzez drzewko technologii w Zakonach Klasowych. Wszystkie relikty otrzymają wtedy bonus odblokowujący nie jedną, a dwie cechy Artefaktu. Druga cecha ulepszana przez relikt jest losowa, co pozwoli na stworzenie większego zakresu przydatnych przedmiotów tego typu.
- Moc Artefaktów (Artifact Power) miała być uniwersalną, zawsze przydatną walutą, pozwalającą na długoterminowe ulepszanie swojej postaci poprzez wybieranie kolejnych cech Artefaktów. Przez to, że występowała określona ilość cech, gracze zaczęli ścigać się w ulepszaniu swoich broni, co zmusiło część z nich do ciągłego zbierania Mocy, chociaż system miał pełnić (wbrew pozorom) funkcję bardziej pobocznej nagrody.
- W aktualizacji 7.2, nagrody w postaci Mocy Artefaktów za przechodzenie samych mitycznych podziemi zmniejszą się, jednak gracze będą otrzymywać znacznie więcej z cotygodniowych skrzyń za pokonywanie kolejnych poziomów.
- Moc Artefaktów nie dzieli się pomiędzy specjalizacje, ponieważ system został zaprojektowany w taki sposób, że gracz wypełnia Mocą każdą broń z osobna. Deweloperzy mogli podjąć inną decyzję, ale wydawałoby się dziwne, gdyby po ulepszeniu jednego Artefaktu, drugi był dokładnie na tym samym poziomie. Trwają jednak prace nad zmniejszeniem różnicy pomiędzy ilością cech odblokowanych przy jednoczesnym ulepszaniu dwóch Artefaktów - np. kiedy ktoś pracujący nad jedną bronią miałby ich 44, inny gracz pracujący nad dwoma, 41 przy każdej.
- Niektóre z nowych cech Artefaktów odblokowują pasywne buffy dla całej drużyny. Jest to między innymi nawiązanie do grupowych buffów ze wczesnych dodatków. Oprócz tego nikt nie powinien być niezadowolony z kilku dodatkowych procent statystyki, kiedy odpowiednia klasa jest w pobliżu.
Ekwipunek
- Początkowe bonusy do zestawów Tieru 20 były na bardzo wczesnym etapie i dopiero później zostały zweryfikowane przez jednego z deweloperów. Datamining często zawiera mylne informacje, jednak opinie graczy są, tak czy inaczej, brane pod uwagę.
- Zestawy ekwipunku Tier 20 będą składać się z sześciu części, a nie jak dotychczas - z czterech (dodatkowo rękawice i peleryna). Gracze będą mogli łączyć dwuczęściowy i czteroczęściowy zestaw z dwóch różnych ekwipunków, ale może to oznaczać poświęcenie miejsca na legendarny przedmiot.
Legendarne przedmioty
- Efekty legendarnych przedmiotów nie zmieniają się w zależności od specjalizacji. Przy cennych przedmiotach tego typu, deweloperzy chcą, aby gracze łatwo je rozpoznawali i wydawały się one wyjątkowe, a nie jak przy zestawach z rajdów, zmieniały swoje właściwości i opis w oparciu o to, kto ma je na sobie.
- W aktualizacji 7.2 otrzymanie legendarnych przedmiotów dla drugorzędnej specjalizacji, która żadnych nie posiada, będzie o wiele łatwiejsze - system odbierze to w taki sposób, jakby gracz nie miał żadnych.
- Deweloperzy wciąż będą wprowadzać poprawki w legendarnych przedmiotach, które są zbyt słabe. Wbrew pozorom, największy problem dla deweloperów tworzą przedmioty, które są uznawane przez większość graczy za najlepsze - jeśli oficerowie gildii preferują graczy z nieco lepszym ekwipunkiem nad znającymi proces walki, taktyki oraz własną klasę, to prawdopodobnie podejmują złą decyzję.
- W aktualizacji 7.2 zostaną dodane cztery legendarne przedmioty do stworzenia z różnych profesji, głównie, aby dać graczom bardziej ekscytujące i wartościowe rzeczy do stworzenia. Nie są to najlepsze przedmioty z możliwych do otrzymania, ale mają dodatkowe miejsca na klejnoty i pozwolą graczom bez legendarnego ekwipunku na ich szybkie zdobycie.
Rajdy i podziemia
- Kiedy gildie rezygnują z rywalizacji w mitycznych rajdach, często jest to spowodowane nakładem czasowym i emocjonalnym, który ciąży na ich oficerach - działo się tak od zawsze. Czasami wina leży po stronie Blizzarda i zmian wprowadzonych przez deweloperów - obecnie farmienie Mocy Artefaktów może być jednym z takich problemów i deweloperzy pracują nad poprawkami w aktualizacji 7.2. Ion zauważył jednak, że część winy jest też po stronie graczy prowadzących gildie i stawianych przez nich wymagań - nikt nie powinien czuć się zmuszony do grania w WoWa po 80 godzin w tygodniu, aby je spełnić. Blizzard próbował tworzyć wcześniej blokady w rajdach (jeszcze za czasów Icecrown Citadel), ale gildie progresowe je omijały, grając na altach lub innych kontach. Deweloperzy chcieliby dalej przedyskutować ten problem z graczami rajdującymi na wysokim poziomie na forach.
Statystyki
- Zmiany w drugorzędnych statystykach w aktualizacji 7.1.5 w większości przyniosły oczekiwany rezultat, a poziom zdobywanych przedmiotów teraz lepiej odzwierciedla ich wartość. Wyjątkiem jest Unstable Arcanocrystal, ponieważ został dodany wcześnie, w oparciu o proces tworzenia przedmiotów z poprzednich dodatków, kiedy drugorzędne statystyki były uznawane za mniej przydatne. Teraz przedmiot z czterema takimi statystykami wydaje się zbyt potężny, jednak ulegnie to zmianie w nadchodzącej aktualizacji.
Zadania
- Deweloperzy rozważają dodanie rzadkich Zadań Światowych (World Quests) które oferują wyjątkowo wartościowe nagrody (np. przedmiot o poziomie 875 lub 5000 złota). Zadania te utraciły nieco unikalności z początku dodatku, kiedy niemal każdy zdobyty przedmiot był ulepszeniem dla postaci.
Zapis z transmisji na żywo: