Dla nowych graczy: Podróżowanie po Azeroth
Quass, | Komentarze : 1Witajcie w naszej serii poradników dla nowych graczy! Jeśli chcecie odkryć ogromny, nieustannie zmieniający się świat Azeroth, to dobrze trafiliście. Postaramy się przedstawić tutaj najważniejsze informacje o World of Warcraft, zaczynając od zakupu gry, a kończąc na bardziej skomplikowanych elementach rozgrywki. W razie dodatkowych pytań polecamy odwiedzić dział dla nowicjuszy na naszym forum.
W tej części poznacie główne metody przemieszczania się po świecie gry. Ciągłe bieganie może z czasem stać się męczące, zwłaszcza, kiedy Wasza postać musi udać się z jednego końca Azeroth na drugi, dlatego gracze mają możliwość skorzystania z licznych metod podróży. Poradnik jest zgodny z aktualizacją 8.1.
Hearthstone
Hearthstone (Żagiewny Kamień) to w pewnym sensie prywatny teleport, który od samego początku posiada każda postać w grze. W trakcie swoich przygód natraficie w Azeroth na liczne tawerny i karczmy - wewnątrz każdej znajdziecie karczmarza, który pozwoli Wam przypisać kamień do swojego przybytku. Od tego momentu wystarczy kliknąć na ten przedmiot w ekwipunku, by szybko tam powrócić. Hearthstone można wykorzystać raz na 30 minut. Czas ten zostanie jednak skrócony do 15 minut dzięki bonusowi Hasty Hearth, jeśli dołączycie do jakiejkolwiek gildii.
Trasy lotu
W prawie każdym mieście, osadzie i obozowisku w grze znajdziecie NPCa, który za niewielką opłatą wypożyczy Wam szybkiego wierzchowca - zazwyczaj gryfa lub wywernę - na którego grzbiecie będziecie mogli udać się do określonych punktów na mapie. Trzeba jednak pamiętać, że do każdego z tych miejsc należy się najpierw udać i je odblokować, rozmawiając z mistrzami lotów (za pierwszym razem są oni oznaczeni zielonym wykrzyknikiem).
Wierzchowce
Na 20 poziomie postaci wszyscy gracze otrzymują możliwość korzystania z wierzchowców. Istnieje mnóstwo sposobów na zdobycie własnego wierzchowca - pierwsze z nich można kupić za złoto, a te bardziej rzadkie i wartościowe pochodzą np. z bossów w rajdach, specjalnych osiągnięć czy profesji. Aby nauczyć się jeździectwa, udajcie się do trenera w stolicy swojej frakcji, np. Kildar w Orgrimmarze czy Darlene Stokx w Stormwind. Listę wszystkich wierzchowców oraz opisy źródeł, z których można je uzyskać znajdziecie w zakładce kolekcji w grze (domyślny skrót: Shift+P). Na wyższych poziomach postaci u trenerów jeździectwa odblokują się ulepszenia do zakupu, zwiększające prędkość z jaką poruszacie się na wierzchowcach lub umożliwiające latanie.
Okręty
Jednym ze sposobów podróży pomiędzy kontynentami Azeroth są okręty, które regularnie kursują pomiędzy głównymi portami w grze, jak Stormwind, Menethil Harbor czy Boralus. Wystarczy wejść na pokład, a po krótkim ekranie ładowania na którym zobaczycie trasę okrętu, zadokuje on w docelowym porcie. Większość tego typu statków należy do Przymierza, lecz gracze Hordy również mogą z nich korzystać, jeśli uda im się przekraść niepostrzeżenie.
Zeppeliny
Odpowiednikiem okrętów dla Hordy są zeppeliny. Te cuda techniki z łatwością przeniosą Was z jednego końca Azeroth na drugi... jeśli oczywiście nie wybuchną, co w przypadku wynalazków goblinów zdarza się dosyć często. Możecie je znaleźć między innymi przy charakterystycznych wieżach w Orgrimmarze. W ramach ciekawostki, w grze istnieje jeden zeppelin, który kursuje pomiędzy Orgrimmarem a Thunder Bluff bez żadnego ekranu ładowania - podróż zajmuje ok. 10 minut.
Portale
Najszybszym i najwygodniejszym sposobem podróży do kluczowych miejsc w grze są portale. Można je znaleźć w niektórych stolicach w grze, chociaż zazwyczaj musicie osiągnąć odpowiednio wysoki poziom postaci, by z nich skorzystać. Wystarczy że klikniecie na portal, a po chwili znajdziecie się tam, dokąd prowadzi. Oprócz tego, klasa maga zyskuje w pewnym momencie umiejętność tworzenia teleportów i portali do wszystkich głównych miast w Azeroth - dlatego warto jest mieć zaprzyjaźnionego maga, kiedy musicie się gdzieś szybko udać.
To już wszystko, jeśli chodzi o główne metody przemieszczania się po Azeroth. W kolejnej części naszej serii poradników omówimy podziemia i rajdy, czyli wstęp do PvE.
World of Warcraft: Battle for Azeroth od 14 sierpnia na europejskich serwerach!
Quass, | Komentarze : 3Dodatek Battle for Azeroth oficjalnie wystartował! Ukończcie bitwę o Lordaeron i udajcie się do Silithus, aby rozpocząć nową serię zadań!
O północy z 13 na 14 sierpnia oficjalnie rozpocznie się dodatek World of Warcraft: Battle for Azeroth! Jest to już siódme rozszerzenie w historii gry. Północny Kalimdor został podbity przez Sylvanas Windrunner, przywódczynię Hordy, a armie Przymierza pod rozkazami Anduina Wrynna natarły na Lordaeron. Tak rozpoczyna się kolejna wielka wojna w świecie Azeroth.
Szukając sojuszników, obie strony konfliktu wyruszą na morze dzielące Kalimdor ze Wschodnimi Królestwami. Horda skieruje swoje okręty do Zandalaru, starożytnego imperium trolli, a Przymierze postara się uzyskać wsparcie od wyspiarskiej nacji Kul Tiras. Cenny i potężny surowiec Azerite, który zaczął niedawno wypływać na powierzchnię świata, stał się kością niezgody pomiędzy frakcjami.
Poniżej znajdziecie podsumowanie najważniejszych nowości w dodatku Battle for Azeroth i skrót wydarzeń, które zaprowadziły nas do tego momentu w historii World of Warcraft.
Historia
Chociaż bohaterowie Azeroth wspólnie z Panteonem zdołali pokonać Płonący Legion, mroczny tytan Sargeras przed uwięzieniem poważnie zranił planetę. Tkwiący teraz w krainie Silithus gigantyczny miecz spowodował, że w różnych zakątkach świata na powierzchnię zaczęła wypływać potężna, tajemnicza substancja, zwana Azerite.
Przewodząca obecnie Hordzie królowa banshee, Sylvanas Windrunner, szybko zdała sobie sprawę z potencjału tego nowego surowca, oraz jak niebezpieczny byłby dla jej ludu we wrogich rękach, zleciła więc goblinom jego pozyskanie. Informacje o tej sytuacji trafiły wkrótce do młodego króla Przymierza, Anduina Wrynna. Tym samym obie strony znalazły się w Silithus, starając się pozyskać jak najwięcej Azerite.
Sylvanas nie zamierzała stać bezczynnie. Napięcie pomiędzy Hordą a Przymierzem zaczęło narastać już na początku walk z Legionem, kiedy przywódca worgenów Genn Greymane zaatakował flotę nieumarłych w Stormheim. Będąc przekonana, że długotrwały pokój z Przymierzem jest niemożliwy, królowa banshee rozpoczęła przygotowania do wojny w celu zabezpieczenia całego Kalimdoru dla swojej frakcji i pozbycia się wrogich przywódców, w szczególności Malfuriona Stormrage'a. W ten sposób rozpoczęła się Wojna Cierni, której zwieńczeniem było podpalenie wielkiego drzewa Teldrassil, schronienia nocnych elfów.
Malfurion Stormrage zdołał jednak przetrwać. Przymierze zebrało swoje siły i wspólnie ruszyło na północ, by w odwecie zająć Lordaeron. Chociaż nie wszyscy przywódcy Hordy zgadzają się z okrutnymi taktykami Sylvanas (w szczególności Varok Saurfang), to zdają sobie sprawę, że w czasach otwartej wojny muszą działać razem.
Bitwa o Lordaeron z początku szła po myśli Przymierza, aż do momentu, kiedy Sylvanas zdecydowała się użyć zarazy przemieniającej ofiary w nieumarłych, która odcięła dostęp do miasta. Na ratunek przybyła wtedy potężna czarodziejka Jaina Proudmoore na latającym okręcie swojego ojca, który wyciągnęła z odmętów morza. Z jej pomocą Anduin zdobył Lordaeron, pojmał Varoka Saurfanga i udał się do sali tronowej na konfrontację z Sylvanas, ale przywódczyni Hordy miała w zanadrzu jeszcze jeden plan.
W tym momencie oficjalnie rozpoczyna się nowy dodatek. Obie frakcje utraciły strategiczne punkty na mapie świata. Teraz potrzebują sojuszników oraz potężnej floty, dlatego skierują się ku wyspiarskim królestwom Kul Tiras i Zandalar. Jakie przygody i tajemnice czekają nas w najbliższym czasie na morzach Azeroth?
Rozgrywka
Kul Tiras
Kul Tiras to naród potężnych wyspiarzy i ojczyzna Jainy Proudmoore, gdzie jest postrzegana jako zdrajczyni za opuszczenie swojego ojca i nieudzielenie mu wsparcia, kiedy ruszył do bitwy z orkami w Kalimdorze. Czarodziejka będzie musiała odzyskać zaufanie swojego ludu, jeśli okręty Kul Tiras miałyby wspomóc Przymierze w trwającym konflikcie.
Tiragarde Sound
Kul Tiras podzielone jest na trzy strefy. Tirigarde Sound znajduje się w jego centralnej części i właśnie tam mieści się Boralus - stolica i baza wypadowa Przymierza w nowym dodatku. Kraina jest otoczona przez góry na północy i południu, a ostatnimi czasy zmaga się z problemami ze strony piratów z Freehold, którzy z niewiadomych powodów stali się znacznie lepiej uzbrojeni.
W Tiragarde Sound można znaleźć aż trzy podziemia; wspomnianą już ostoję piratów Freehold, więzienie Tol Dagor oraz Siege of Boralus, czyli obronę miasta w trakcie oblężenia.
Drustvar
Drustvar to zalesiona strefa w południowo-zachodniej części Kul Tiras, zarządzana przez ród Waycrest. Ostatnimi czasy nie można było nawiązać kontaktu z przywódcami tych ziem, więc zostajemy wysłani tam, żeby zbadać sytuację. Szybko staje się jasne, że w krainie tej władzę przejęły mroczne siły.
Jedynym podziemiem w Drustvar jest Waycrest Manor, czyli ogromny dwór rodu Waycrest, który od pewnego czasu uznawany jest za nawiedzony.
Stormsong Valley
Zlokalizowane na północy Stormsong Valley to bez wątpienia najpiękniejsza strefa w Kul Tiras. Budowane są tam okręty wyspiarzy, ale zanim wyruszą na otwarte morze, muszą zostać ochrzczone przez tamtejszych kapłanów. Miejsce to zmaga się jednak z licznymi problemami, zaczynając od ataków Hordy, kolcozwierzy i nag, a kończąc na kultystach.
W Stormsong Valley mieści się podziemie Shrine of the Storm - wykuta w skale świątynia, gdzie kontrole przejęły tajemnicze moce.
Zandalar
Horda przybyła do Zandalaru, aby pozyskać nowych sojuszników, ale odnalazła tam głównie chaos. Od czasów kataklizmu, ten mini-kontynent został częściowo pochłonięty przez morze, a władza króla Rastakhana jest zagrożona przez licznych oponentów i konspiratorów. Aby zwiększyć swoje szanse w trwającym konflikcie, Horda będzie musiała przywrócić imperium trolli Zandalari do dawnej chwały.
Zuldazar
Zuldazar to otoczone przez gęstą dżunglę pozostałości imperium Zandalar. W sercu krainy znajduje się piramida Dazar'alor, z której szczytu król Rastakhan spogląda na swoich poddanych. W mieście szerzą się jednak pogłoski o nadchodzącej rebelii, dlatego bohaterowie Hordy będą musieli wykryć spisek, aby zdobyć zaufanie Zandalari.
W Zuldazarze ukryte są trzy podziemia. Atal'Dazar stanowi odwieczny grobowiec królów Zandalari, a King's Rest to miasto umarłych władców, gdzie wędrują ich dusze. Okręt goblinów w porcie Dazar'alor zabierze graczy do The Motherlode w Kezan.
Nazmir
Nazmir znajdowało się kiedyś w sercu cywilizacji Zandalari, ale w wyniku kataklizmu ta kraina przemieniła się w ponure bagno, a potężne świątynie popadły w ruinę. Oprócz niebezpiecznych bestii, na miejscu osiedliły się krwawe trolle, oddające cześć (i poświęcające liczne ofiary) swojemu bogu G'Huunowi.
W Nazmir mieści się tylko jedno podziemie. The Underrot to jaskinie ukryte głęboko pod bagnami, zainfekowane przez niebezpieczną zarazę, która zagraża życiu na całym kontynencie.
Vol'dun
Ta jałowa pustynia stanowi dom dla wielu tajemniczych stworzeń i ras jak wężowaci sethrak i liso-podobni vulpera. Bohaterowie wyruszą do Vol'dun na rozkaz księżniczki Talanji, aby rozprawić się ze zdradzieckim generałem Zandalari, ale jego plany to nie jedyny sekret, jaki tam odnajdą.
The Temple of Sethraliss to jedyne podziemie w tej strefie - pradawna świątynia wężowej bogini loa, której moc może wkrótce trafić w niepowołane ręce.
Nowy rajd: Uldir
Uldir to składający się z ośmiu bossów rajd w strefie Nazmir, gdzie tytani przeprowadzali eksperymenty na pradawnych bogach. Rajd zostanie otwarty w trybie normalnym i heroicznym już 5 września.
W dawnych czasach tytani stworzyli ten rozległy podziemny obiekt, aby przeprowadzać badania i poddawać kwarantannie pojmane okazy. Mieli nadzieję, że studiując i analizując słabe punkty oraz reakcje energii pustki, która wiązała pradawnych bogów, odnajdą sposób na jej zneutralizowanie. Byli w ogromnym błędzie. Cała placówka została zapieczętowana, by czające się wewnątrz koszmary nigdy nie postawiły stopy na powierzchni Azeroth. Teraz pieczęć została jednak złamana...
Serce Azeroth
Heart of Azeroth to odpowiednik broni artefaktowych w nowym dodatku - medalion, z którego pomocą gracze mogą ulepszać trzy elementy ekwipunku - hełm, napierśnik i naramienniki. Wykonując różne aktywności w grze, zdobywacie Artifact Power, dzięki czemu automatycznie rośnie poziom Heart of Azeroth. Im jest on wyższy, tym bardziej możecie ulepszyć swój ekwipunek. Więcej informacji zawarliśmy w tym poradniku.
Sprzymierzone rasy
Sprzymierzone rasy to możliwe do stworzenia postacie należące do frakcji i ras w grze, z którymi nawiązaliśmy kontakt podczas naszych przygód w Azeroth. Wszystkie zaczynają swoją przygodę na 20 poziomie postaci, wyróżniają się wizualnie, ale wymagają spełnienia pewnych warunków przed odblokowaniem. Więcej szczegółów znajdziecie tutaj.
Wyspiarskie ekspedycje
Wyspiarskie ekspedycje to całkiem nowy element rozgrywki dostępny w czterech trybach: normalnym, heroicznym, mitycznym i player vs. player. To trzyosobowe scenariusze, podczas których gracze wyruszają na wyspy na morzach Azeroth, by odnaleźć cenny surowiec Azerite. Wiele elementów jest tu zmiennych - odwiedzając drugi raz to samo miejsce, możecie natrafić na innych przeciwników, inną porę dnia, nowe łupy i możliwości.
Fronty wojenne
20-osobowe bitwy PvE, które zainspirowane są systemami z klasycznych gier RTS. Fronty wojenne odblokują się niedługo po premierze dodatku i pozwolą graczom objąć kontrolę nad Arathi Highlands, a w przyszłości być może również innymi miejscami w Azeroth. Frakcje będą musiały zebrać odpowiednią ilość zapasów, nim rozpoczną bitwę o Stromgarde. Zwycięstwo nagradzane jest między innymi unikalnym epickim ekwipunkiem.
Nowości w PvP
Battle for Azeroth wprowadza sporo zmian w PvP, zaczynając od całkiem nowego systemu talentów, trybu War Mode, który zastąpił serwery PvP, aż po status zabójcy i gildię pojedynków. Powracają również punkty Conquest, a system Honoru dzieli się teraz na całe konto. Więcej informacji zawarte jest w tym artykule.
Wydarzenia na premierę Battle for Azeroth w Warszawie
Quass, | Komentarze : 2CDP, oficjalny dystrybutor gier Blizzarda w Polsce, przygotował w Warszawie kilka specjalnych wydarzeń i niespodzianek na dzień premiery dodatku Battle for Azeroth!
14 sierpnia po stolicy będą przechadzać się bohaterowie Azeroth - cosplayerzy przebrani za postaci z uniwersum Warcrafta. Jeśli uda się Wam ich znaleźć, zróbcie sobie z nimi zdjęcie i wstawcie je na Facebooka z hashtagiem #zahordę lub #zaprzymierze (zdjęcie musi być publiczne). Do zgarnięcia czeka aż sześć edycji kolekcjonerskich nowego dodatku! Wskazówki mają pojawiać się na oficjalnym fanpage'u dystrybutora.
Dodatkowo, przez cały dzień w Saturnie w Złotych Tarasach do zakupionych edycji standardowych Battle for Azeroth będzie dodawana koszulka ze znakiem Hordy lub Przymierza, a od godziny 16:00 pojawi się kolejna szansa na zdobycie kolekcjonerek.
CDP napisał :
Rozpoczęła się nowa wojna. Bohaterowie Hordy i Przymierza muszą wyruszyć na epicką wyprawę, by zwerbować nowych sojuszników. Spotkaj się z nimi w Warszawie 14 sierpnia, zadecyduj po czyjej staniesz stronie i wygraj edycję kolekcjonerską Battle For Azeroth.
Z okazji premiery Battle for Azeroth, dodatku do World of Warcraft, do Warszawy 14 sierpnia zjadą najważniejsi przedstawiciele dwóch stron konfliktu, Hordy i Przymierza. Od wczesnych godzin porannych do późnego wieczora przemierzać będą warszawskie ulice w poszukiwaniu sojuszników w walce o przyszłość Azeroth. Spotkać będzie ich można między innymi na bulwarach wiślanych, "na patelni", w warszawskim metrze, na starym mieście i w okolicach Złotych Tarasów. O tym gdzie aktualnie są dowiecie się śledząc wpisy na oficjalnym profilu CDP na Facebooku.
Wybierz stronę konfliktu i wygraj edycję kolekcjonerską.
Warto odszukać bohaterów z Azeroth podczas ich pobytu w Warszawie. Dzięki temu zyskacie szansę na zdobycie edycji kolekcjonerskiej Battle for Azeorth. Wystarczy zrobić sobie z nimi zdjęcie, umieścić na Facebooku i wybrać stronę konfliktu dodając #zahordę, jeżeli zechcecie stanąć o boku Sylwany Bieżywiatr lub #zaprzymierze, jeżeli wesprzecie Anduina Wrynna. Pamiętajcie, żeby zdjęcia były publicznie widoczne. Spośród wszystkich wybierzemy, te które zyskają największe uznanie wyrażone przez pozytywne komentarze i liczne lajki, wow i serduszka! Gra warta jest świeczki, bo na rozdanie czeka aż 6 kolektorek.
Edycja Kolekcjonerska zawiera:
- Klucz do gry World of Warcraft – Battle For Azeroth
- Cyfrową ścieżkę dźwiękową
- Książkę „Elegy And A Good War” z podwójną okładką
- Dwustronny Znak Sojuszu
- Epicką cyfrową zawartość dodatkową dla gier: Hearthstone, Starcraft 2, Heroes of the Storm oraz Overwatch
W dniu premiery warto też odwiedzić Saturn w Złotych Tarasach. Do każdej edycji standardowej zakupionej 14 sierpnia w tym sklepie dodawana będzie koszulka ze znakiem Hordy lub Przymierza. Natomiast Po godzinie 16.00 kolejni wybrańcy będą mogli otrzymać aż 3 edycje kolekcjonerskie. Wystarczy jedynie wziąć udział w wielkich poszukiwaniach, wykazać się sprytem i szybkością. O szczegółach informować będziemy 14 sierpnia.
Do zobaczenia w Warszawie!
CDP oficjalnie poinformowało też, że podobnie wydarzenia mają odbyć się wkrótce w innych miastach.
Wyniki ostatnich konkursów WoWCenter.pl
Kumbol, | Komentarze : 4
W ciągu ostatniego tygodnia wspólnie z Blizzard Entertainment oraz Wydawnictwem Insignis zaserwowaliśmy Wam istną lawinę konkursów. W końcu trzeba rozgrzać się przed nadchodzącą bitwą o Azeroth! Zanim jednak Wasze postaci w najbliższy wtorek chwycą za broń, sprawdźcie poniżej, czy już teraz nie czekają na Was jakieś łupy. Oto wyniki wszystkich ostatnich konkursów!
Portal: Świętowanie zakończenia Legionu
Zwycięzcy:
Facebook: World of Warcraft: Battlechest
Zwycięzcy:
Facebook: Książki World of Warcraft: Cisza przed burzą
Zwycięzcy:
Facebook: Proporzec Hordy i Przymierza
Zwycięzca: Robert Sękowski
Portal: Świętowanie zakończenia Legionu
Zwycięzcy:
- Lilith (figurka Illidana z kolekcji Heroes of the Stormn, dmuchane glewie łowcy demonów)
- Mardog (oprawiona grafika z World of Warcraft: Legion, dmuchane glewie łowcy demonów)
- Varriesa (t-shirt World of Warcraft: Legion, dmuchane glewie łowcy demonów)
- Gusiol (pluszak Frostwolf Pup, dmuchane glewie łowcy demonów)
Facebook: World of Warcraft: Battlechest
Zwycięzcy:
- Alicja Bt
- Mikołaj Ptasznik
- Filip Kokosza
- Michał Wiśniewski
- Maciej Behr
- Maciej Kupiec
- Oliwia Pawłowska
- Damian Schenk
- Magdalena Bogacka
- Bartek Kania
Facebook: Książki World of Warcraft: Cisza przed burzą
Zwycięzcy:
- Łukasz Gonsior
- Mateusz Berbeć
- Marcin Jacobs
- Anna Tubacka
- Magdalena Jarmużewska
- Angelika Kazanecka Ryczko
- Oskar Papis
Facebook: Proporzec Hordy i Przymierza
Zwycięzca: Robert Sękowski
Dla nowych graczy: Podstawy rozgrywki
Quass, | Komentarze : 3Witajcie w naszej serii poradników dla nowych graczy! Jeśli chcecie odkryć ogromny, nieustannie zmieniający się świat Azeroth, to dobrze trafiliście. Postaramy się przedstawić tutaj najważniejsze informacje o World of Warcraft, zaczynając od zakupu gry, a kończąc na bardziej skomplikowanych elementach rozgrywki. W razie dodatkowych pytań polecamy odwiedzić dział dla nowicjuszy na naszym forum.
W tej części dowiecie się między innymi o co chodzi w interfejsie gry, na czym polega walka i jak wykonywać zadania oraz jak komunikować się z innymi graczami w Azeroth. Poradnik jest zgodny z aktualizacją 8.1.
Poruszanie się
Zacznijmy od najważniejszego, czyli jak poruszać się po świecie gry. Możecie biegać swoją postacią korzystając z klawiszy WASD lub przytrzymując oba przyciski myszy, a skakać za pomocą spacji. Trzymanie jednego przycisku myszy pozwala na obracanie kamery. Jeśli będziecie chcieli nieco zwolnić, klawisz ukośnika przy klawiaturze numerycznej włącza tryb chodzenia. Gdyby układ przycisków Wam nie odpowiadał, zawsze możecie go zmienić w menu gry, pod zakładką Key Bindings.
Interfejs
Podstawowy, niemodyfikowany interfejs World of Warcraft nie jest przesadnie skomplikowany. W lewym górnym rogu ekranu (1.) wyświetla się portret gracza, jego pasek życia i zasobów (np. many). Po kliknięciu na przeciwnika, zobaczycie obok również jego portret. Trochę niżej (2.) widoczne jest okno czatu, gdzie wyświetlają się otrzymywane przez Was wiadomości (więcej o tym w podpunkcie "komunikacja").
Po środku na dole (3.) jest pasek akcji, pozwalający na łatwy dostęp do umiejętności postaci oraz wyświetlający ilość doświadczenia potrzebnego do osiągnięcia kolejnego poziomu. W prawym dolnym rogu (4.) znajduje się Wasz ekwipunek (domyślny skrót: B) oraz ikony ważnych narzędzi w grze, m.in. drzewko talentów, lista umiejętności, wyszukiwarka grup oraz menu. Wyżej (5.) widoczna jest mini-mapa i kalendarz, lista aktywnych zadań i poleceń oraz buffy i debuffy, które wpływają w różny sposób na Waszą postać.
Interfejs w grze można modyfikować na niezliczone sposoby korzystając z addonów. Pozwalają one na dodawanie nowych funkcji, usprawnianie istniejących lub po prostu zmianę wyglądu tego, co widzicie na ekranie. Najbogatsza i najpopularniejsza biblioteka addonów do World of Warcraft jest dostępna na Curse.
Walka
W trakcie swoich podróży po Azeroth natraficie na całą masę wrogów i niebezpieczeństw. Dobrze jest więc wiedzieć, jak działa system walki w World of Warcraft. Zacznijmy od tego, że każda klasa i każda specjalizacja klasowa posiada unikalny zestaw zaklęć i umiejętności. Możecie je sprawdzić, otwierając w grze księgę zaklęć (domyślny skrót: P), w której zawarte są opisy każdej umiejętności oraz informacje, na którym poziomie postaci się odblokowują.
Z księgi zaklęć możecie przemieszczać umiejętności bezpośrednio na dolny pasek akcji i aktywować je przy pomocy klawiszy numerycznych lub myszy. Natraficie na wiele różnych rodzajów zaklęć - od ataków zadających obrażenia natychmiast lub przez określony czas, aż po specjalne zdolności, np. w przypadku łowców umiejętność udawania własnej śmierci.
Większość umiejętności w grze wymaga wykorzystania pewnej ilości zasobów klasowych - są one widoczne przy portrecie postaci. Wiedza, jak je kontrolować, to jedna z głównych cech najlepszych graczy. Zasoby różnią się w zależności od klasy. Magowie korzystają z na przykład z many, która może się skończyć i wymaga odnowienia. Łotrzy potrzebują energii, która szybko się regeneruje, ale równie szybko wyczerpuje. Wojownicy do swoich ataków wykorzystują gniew narastający zarówno przy zadawaniu, jak i przyjmowaniu obrażeń.
Aby rozpocząć walkę z przeciwnikiem, trzeba kliknąć na niego myszą lub wybrać go przyciskiem Tab. Włączając plakietki (domyślny skrót: V) zobaczycie nad głową wybranego NPCa lub wrogiego gracza jego pasek życia. Oczywiście klasy walczące w zwarciu, jak wojownicy czy łotrzy, muszą zbliżyć się do przeciwnika zanim zaczną atakować.
Na niskich poziomach macie dostęp tylko do kilku umiejętności, więc walka jest dosyć prosta. Z każdym kolejnym zaklęciem sprawa będzie się jednak nieco komplikować, gdyż nowe umiejętności różnie ze sobą współdziałają lub ich przydatność jest zależna od momentu w walce. Pojawia się kwestia rotacji, czyli odpowiedniej kolejności używania umiejętności swojej klasy - poradniki na ten temat możecie znaleźć na wielu stronach, np. Icy-Veins lub Wowhead.
Wykonywanie zadań
Istnieją różne sposoby na zdobywanie doświadczenia i awansowanie poziomu swojej postaci w World of Warcraft, ale najbardziej podstawowym jest wykonywanie zadań (quests) w strefach w otwartym świecie. Zwyczajne zadania oznaczone są symbolem żółtego wykrzyknika (1.). Kiedy na nie klikniecie, pojawi się okno z nazwą, opisem i nagrodami za ich ukończenie (2.). Po zaakceptowaniu zadania, po prawej stronie ekranu zobaczycie jego nazwę oraz skrót wymagań (3.). Czasami wykonanie zadania wymaga jakiegoś przedmiotu - wtedy jego ikona pojawia się przy tym właśnie skrócie.
Niebieski obszar na mini-mapie lub głównej mapie (domyślny skrót: M) oznacza strefę aktywnego zadania. Tam właśnie znajdziecie przeciwników, których trzeba się pozbyć czy też przedmioty, które trzeba zebrać. Po wszystkim wystarczy wrócić do odpowiedniego NPCa - będzie wtedy widoczny nad nim żółty znak zapytania.
Występuje też kilka innych rodzajów zadań. Te oznaczone niebieskim wykrzyknikiem można powtarzać - zazwyczaj codziennie lub cotygodniowo. Pomarańczowe wykrzykniki to ważne, kluczowe zadania, np. główna kampania fabularna w dodatku lub seria nagradzana na koniec legendarnym przedmiotem.
Ekwipunek
Podróżując po świecie gry, wykonując zadania i pokonując wrogów, prędko natraficie na różnego rodzaju przedmioty - w tym również ekwipunek, który możecie założyć na swoją postać jeśli spełniacie odpowiednie wymagania. Każda klasa ma przypisany odpowiedni rodzaj zbroi, przyznający bonus do głównej statystyki postaci - dla Paladynów to np. Plate Specialization. Rekomendowany ekwipunek dla poszczególnych klas jest następujący:
- Cloth (płócienne): mag, kapłan, czarnoksiężnik
- Leather (skórzane): druid, mnich, łotr, łowca demonów
- Mail (kolcze): szaman, łowca
- Plate (płytowe): paladyn, wojownik, rycerz śmierci
Jakość przedmiotów
Każdy przedmiot w grze ma określoną jakość, którą reprezentuje odpowiedni kolor. Jakość ekwipunku sygnalizuje m.in. jak trudno jest go zdobyć lub jak dobre ma statystyki wobec wymaganego poziomu postaci. Przedmioty typu Poor (słabe) oraz Common (zwykłe) wypadają z pospolitych przeciwników. Ekwipunek Uncommon (niezwykły) można pozyskać z zadań, mobów w świecie i podziemiach. Przedmioty Rare (rzadkie) to często nagrody z trudniejszych zadań i bossów w podziemiach. W trakcie przechodzenia rajdów i innych aktywności na maksymalnym poziomie często natraficie na ekwipunek Epic (epicki). Uzbrojenie wyjątkowo trudne do zdobycia i przyznające specjalne efekty określa się jako Legendary (legendarne).
Istnieją specjalne rodzaje przedmiotów oznaczone osobnymi kolorami. Heirloomy (przedmioty rodowe) rosną w siłę razem z poziomem postaci, są przypisane do konta i często przyznają bonus do doświadczenia. Artifacts (artefakty) to wyjątkowe elementy ekwipunku, z którymi gracze przez długi czas się nie rozstają, gdyż powiązane są z nimi odrębne systemy rozwoju postaci.
Poradnik Awanturnika
Jednym z najbardziej przydatnych narzędzi dla nowicjuszy w grze jest Adventure Guide (domyślny skrót Shift+J). Odblokowuje się on na 11 poziomie postaci i zapewnia przegląd najważniejszych aktywności, do których gracz ma w danym momencie dostęp.
Jeśli w danej strefie skończyły się zadania, poprzez poradnik można odebrać zlecenie prowadzące do następnej krainy. Znajdziecie tam również informacje o podziemiach i polach bitew, na które można się zapisać, dostępnych do nauczenia się profesjach i aktywnych wydarzeniach w świecie Azeroth. W pozostałych zakładkach widoczny jest przegląd wszystkich podziemi i rajdów w grze oraz obecnych tam bossów, ich umiejętności, a także nagród i przedmiotów możliwych do zdobycia po ich pokonaniu.
Komunikacja
Aby wysłać wiadomość w grze, wystarczy wcisnąć przycisk enter lub kliknąć na pasek czatu w lewym dolnym rogu ekranu. Rozmowa może odbywać się poprzez różne kanały, które aktywuje się komendą na czacie. Oto najważniejsze z nich:
Kanały bezpośrednie
- /s (say - kolor biały) - domyślny kanał, pozwala na rozmowę z osobami w najbliższym otoczeniu gracza.
- /y (yell - kolor czerwony) - krzyk, zwiększa zasięg wysyłanej wiadomości.
- /e (emote - kolor pomarańczowy) - pozwala na wyrażenie czynności wykonywanej przez postać. Często używany na serwerach RP.
- /w <nick> (whisper - kolor różowy) - szept, wysyła wiadomość do konkretnego gracza, bez względu na odległość.
Kanały grupowe
- /p (party - kolor fioletowy) - pozwala na kontakt z innymi graczami w grupie (maks. 5 osób).
- /i (instance - kolor pomarańczowy) - umożliwia rozmowę z innymi graczami w rajdzie (maks. 40 osób).
- /g (guild - kolor zielony) - wiadomość będzie widoczna dla wszystkich graczy w gildii.
Kanały ogólne
- /1 (general - kolor różowy) - wiadomość dotrze do wszystkich graczy w strefie.
- /2 (trade - kolor różowy) - działa tylko w miastach, wiadomość dotrze do graczy we wszystkich stolicach.
Do dyspozycji macie też liczne komendy emotek, po których wpisaniu Wasza postać wykona pewną akcję - np. /dance (taniec), /laugh (śmiech), /whistle (gwizd), /hello (powitanie), /applaud (klask) czy /sleep (sen).
W kolejnej części naszej serii poradników omówimy podróżowanie po Azeroth, czyli główne metody szybkiego przemieszczania się pomiędzy krainami, kontynentami, a nawet planetami w grze.
Mikropowieści "Elegia" i "Słuszna wojna" teraz po polsku!
Quass, | Komentarze : 4Dwie mikropowieści, które można znaleźć w fizycznej edycji kolekcjonerskiej dodatku Battle for Azeroth w pięknej, ilustrowanej oprawie, są teraz dostępne w wersji cyfrowej po polsku! Obie przybliżają wydarzenia, które nastąpiły w trakcie Wojny Cierni w północnym Kalimdorze i pozwalają nam znacznie dokładniej poznać przemyślenia głównych bohaterów konfliktu. Elegia autorstwa Christie Golden skupia się na Przymierzu, a Słuszna wojna została napisana przez Roberta Brooksa z perspektywy Hordy.
Cytat z: Blizzard Entertainment (źródło)
Napięcie, które od chwili pokonania Płonącego Legionu wzrastało między Przymierzem a Hordą, doprowadziło w końcu do dramatycznych wydarzeń. Bądźcie ich świadkami dzięki mikropowieściom Elegia autorstwa Christie Golden oraz Słuszna wojna pióra Roberta Brooksa. Obydwie opowieści traktują o tych samych, epokowych wydarzeniach, które poznajemy z punktu widzenia Przymierza i Hordy. To od was zależy, która wersja przejdzie do historii, ponieważ historię piszą zwycięzcy.
Konkurs: Pokaż jak świętujesz koniec Legionu i wygraj fanty od Blizzarda!
Kumbol, | Komentarze : 37Teraz, gdy apetyt wszystkich na nowy dodatek Battle for Azeroth został już rozbudzony, czas pożegnać ten obecny - Legion!
Konkursom nie ma końca! Oto kolejna sposobność do zdobycia cennych nagród i gadżetów ufundowanych przez Blizzard Entertainment dla Was - polskiej społeczności WoWCenter.pl. Pożegnajmy odchodzący dodatek World of Warcraft: Legion chwaląc się ostatnimi zdobyczami i sukcesami!
Jak wygrać? ⚔
Pokaż na screenshocie lub zdjęciu zamieszczonym w komentarzu pod tym wpisem jak obchodzisz zakończenie dodatku World of Warcraft: Legion.
Pochwal się na przykład ostatnimi osiągnięciami, zwycięską bitwą, ale też spotkaniem IRL z gildiowiczami, lekturą Warcraftowych nowel, transmogiem, unikalnym wierzchowcem lub inną zdobyczą, z której jesteś dumny!
Screenshot lub zdjęcie możesz wrzucić np. na https://imgur.com/ i w komentarzu zamieścić do niego link.
Czas? ⏱
Do TEGO piątku, 10 sierpnia, do 23:59! Więc macie tylko 3 dni! Do dzieła!
Co do wygrania?
Nagrodami w konkursie są:
- Oprawiona grafika z World of Warcraft: Legion
- Pluszak Frostwolf Pup
- T-shirt World of Warcraft: Legion
- Figurka Illidana z kolekcji Heroes of the Storm
- Dmuchane glewie łowcy demonów
Kto wygra?
Ktoś z Was! Jury składające się z członków redakcji WoWCenter.pl wybierze screenshoty lub zdjęcia przedstawiające najciekawsze pomysły, najbardziej oszałamiające zdobycze, i/lub zabawne i zwariowane sposoby celebracji odchodzącego dodatku. Koszyk nagród jest naprawdę spory, szansę ma każdy!
Wojna z Legionem już dogasa, zbliża się nowy konflikt! Rozgrzejcie się do bitwy walcząc o nagrody od Blizzarda. Czekamy na Wasze zgłoszenia!
[Spoilery] Filmy z bitwy o Lordaeron
Quass, | Komentarze : 0Od środy 8 sierpnia, gracze z Europy będą mogli wziąć udział w bitwie o Lordaeron, która jest bezpośrednim następstwem spalenia Teldrassil, wielkiego drzewa nocnych elfów. Armie Przymierza ruszyły na północ, by odbić Undercity z rąk nieumarłych. Jeśli nie obawiacie się spoilerów, to poniżej zawarte są trzy cinematiki, które zobaczycie w trakcie nowego scenariusza - oczywiście z polskimi napisami.
Interwencja Jainy
Finał Przymierza
Finał Hordy