WoWCenter.pl
wikass zabił Mythrax the Unraveler (Normal Uldir) po raz 2.     
kuturin zdobył 7th Legionnaire's Cuffs.     
Nikandra spełnił kryterium Loot 200,000 gold osiągnięcia Got My Mind On My Money.     
Tooly zdobył Fairweather Helm.     
Muattin zdobył osiągnięcie The Dirty Five.     
Yoozku zdobył Parrotfeather Cloak.     
Mlody89 zdobył Royal Apothecary Drape.     
Weakness zabił Dazar, The First King (Mythic King's Rest) po raz 6.     
liq spełnił kryterium osiągnięcia Saving for a Rainy Day.     
Osiol spełnił kryterium osiągnięcia Saving for a Rainy Day.     
Wuntu zabił Zek'voz, Herald of N'zoth (Heroic Uldir) po raz 1.     
Olsa zabił Vectis (Heroic Uldir) po raz 6.     
Sarenus spełnił kryterium osiągnięcia Saving for a Rainy Day.     
kajtasus zdobył osiągnięcie Come Sail Away.     
ossir spełnił kryterium osiągnięcia Saving for a Rainy Day.     
mcpablo spełnił kryterium Alliance players slain. osiągnięcia Frontline Slayer.     
Emmm zabił Taloc (Heroic Uldir) po raz 17.     
AsaGorth spełnił kryterium Big-Mouth Clam osiągnięcia The Oceanographer.     

Dla nowych graczy: Podziemia i rajdy, czyli wstęp do PvE

Serwis WoWCenter.pl nie jest obecnie utrzymywany.

Dziękujemy za wszystkie lata spędzone razem z nami
w Azeroth!

- Redakcja
Artykuł

Dla nowych graczy: Podziemia i rajdy, czyli wstęp do PvE

  Quass:
https://wowcenter.pl/Files/dng_05_head.jpg

Witajcie w naszej serii poradników dla nowych graczy! Jeśli chcecie odkryć ogromny, nieustannie zmieniający się świat Azeroth, to dobrze trafiliście. Postaramy się przedstawić tutaj najważniejsze informacje o World of Warcraft, zaczynając od zakupu gry, a kończąc na bardziej skomplikowanych elementach rozgrywki. W razie dodatkowych pytań polecamy odwiedzić dział dla nowicjuszy na naszym forum.

PvE (Player vs. Environment) to jeden z głównych aspektów rozgrywki w World of Warcraft, który najprościej mówiąc, polega na tym, że gracz walczy z przeciwnikami sterowanymi przez komputer, czyli tzw. NPCami. PvE obejmuje bardzo dużą część gry, zaczynając od zwykłych questów, a kończąc właśnie na podziemiach i rajdach, którym przyjrzymy się bliżej w tym artykule. Poradnik jest zgodny z aktualizacją 8.1.

Podziemia

Podziemia (dungeons) to specjalne lokacje w grze, do których gracze udają się w grupie 5 osób, aby wspólnie zmierzyć się z czekającymi tam niebezpieczeństwami. Każde podziemie ma odrębną historię i własny zestaw przeciwników oraz bossów o różnych umiejętnościach i taktykach, które trzeba poznać. Przechodzenie podziemi to łatwy sposób na zdobycie lepszego ekwipunku i awansowanie swojej postaci. Wewnątrz często znajdziecie zadania oferujące sporą ilość doświadczenia.

Dostęp do pierwszych podziemi odblokowuje się dla graczy na poziomie 15. Możecie otworzyć wtedy okno Dungeons & Raids (domyślny skrót: I) i zapisać się na pierwszą tego typu przygodę. Wcześniej będziecie musieli jednak wybrać jedną z trzech ról: Tank, Healer lub Damage (DPS). Niektóre klasy są ograniczone wyłącznie do jednej lub dwóch ról. Grupy udające się do podziemi składają się zawsze z trzech DPSów, jednego Healera i jednego Tanka.
  • Tank zajmuje się przyciąganiem na siebie uwagi wrogów, by nie atakowali bezpośrednio innych graczy w grupie. Wykorzystuje do tego umiejętności typu Taunt lub ataki obszarowe w przypadku większej grupy przeciwników. Rolę tanka mogą pełnić wojownicy, paladyni, druidzi, rycerze śmierci, mnisi oraz łowcy demonów. Tylko jedna specjalizacja danej klasy odpowiada za tankowanie (np. Protection u wojowników i paladynów lub Blood u rycerzy śmierci).
  • Healer, jak można się łatwo domyślić, zajmuje się utrzymywaniem całej grupy przy życiu przy pomocy leczących zaklęć. Klasy posiadające specjalizacje leczące to mnisi, kapłani, paladyni, szamani oraz druidzi.
  • Damage (określana często jako DPS lub DD) to rola dla postaci, których głównym celem jest zadawanie jak największych obrażeń. Kiedy Tank skupia na sobie wrogów, od DPSów zależy, by wrogowie ci jak najszybciej zginęli. Każda klasa w grze ma przynajmniej jedną specjalizację odpowiadającą za zadawanie obrażeń.


Po wybraniu swojej roli kliknijcie przycisk Find Group. Gra zacznie szukać dla Was grupy (przy mini-mapie pojawi się ikona zielonego oka), a kiedy przyjdzie czas, zostaniecie zaproszeni do podziemia. Po zaakceptowaniu gra automatycznie teleportuje Was do jego wnętrza. Na miejscu zauważycie dwie zmiany w interfejsie - po lewej pojawi się lista pozostałych członków Waszej grupy (1.), a po prawej spis aktywności (2.), które trzeba wykonać, aby ukończyć podziemie.


Poziomy trudności

Na początku gry natraficie wyłącznie na podziemia w trybie Normal przeznaczone dla graczy awansujących swoje postaci. Nieco trudniejszy tryb Heroic staje się dostępny na maksymalnym poziomie w każdym dodatku, ale tak naprawdę powinniście się nim przejmować dopiero na najwyższym poziomie postaci. Jak można się domyślić, im wyższy tryb trudności, tym lepsze przedmioty można zdobyć w podziemiu.

W grze występuje też nieco bardziej skomplikowany tryb Mythic, który wymaga już samodzielnego zebrania grupy (np. z gildii lub poprzez narzędzie Group Finder) i udania się pod wejście do instancji. Mityczne podziemia wyróżniają się tym, że ich poziom trudności można tak naprawdę zwiększać w nieskończoność przy pomocy specjalnych kluczy (keystones) przyznawanych po ukończeniu dowolnego podziemia w tym trybie. Aktywuje się je na początku podziemia i w zależności od poziomu klucza, wewnątrz czekać Was będą silniejsi przeciwnicy, dodatkowe utrudnienia (affixy), ale również lepszy ekwipunek do zdobycia. Trzeba też dodać, że w trybie mitycznym z wykorzystaniem kluczy obecny jest limit czasu na rozprawienie się z wszystkimi bossami.


Timewalking to nieco odrębny tryb, dostępny co kilka tygodni w trakcie specjalnych wydarzeń (wyświetlają się one w kalendarzu w grze). Gracze mogą cofnąć się wtedy do podziemi z poprzednich dodatków. Poziom postaci oraz ekwipunku zeskaluje się w dół po wejściu do instancji, ale po jej opuszczeniu zdobyte przedmioty będą miały normalną wartość. Ponadto w trybie Timewalking można zdobyć wierzchowca Infinite Timereaver oraz Timewarped Badges do wymiany na dodatkowe nagrody.


Rajdy

Rajdy (raids) najprościej można określić jako podziemia w wersji ekstremalnej. Może brać w nich udział od 10 do 25 graczy na maksymalnym poziomie, wymagają większej koordynacji, zgranej drużyny, zajmują więcej czasu, a taktyki na bossów są bardziej skomplikowane. Ponadto rajdy są często kulminacją ważnych etapów fabularnych i można się w nich zmierzyć z głównymi antagonistami w grze jak The Lich King, Deathwing czy Kil'jaeden.


Na wyższych poziomach trudności, rajdy wymagają od gracza nieco większego przygotowania. Warto uprzednio zaznajomić się z taktykami na każdego bossa (np. na Wowhead lub Icy-Veins), pobrać odpowiednie addony, ulepszyć swój ekwipunek oraz zaopatrzyć się w przyznające dodatkowe statystyki jedzenie i mikstury (tzw. flaski), chociaż niektóre gildie zapewniają taki "prowiant" dla swoich członków na własną kieszeń.

Otwarcie nowego rajdu wiąże się też z wyścigiem o pierwsze miejsce w rankingach - światowym, serwerowym czy nawet polskim. Gildie o największych ambicjach ścigają się, aby jako pierwsi pokonać wszystkich bossów na najwyższym poziomie trudności.


Z każdym kolejnym dodatkiem do World of Warcraft gracze rosną w siłę, przez co dawne wyzwania stają się dla nich znacznie łatwiejsze. Przykładowo, postaci na 120 poziomie są w stanie samodzielnie, bez większych problemów przechodzić rajdy dostępne na poziomie 100 - robi się to zazwyczaj, aby zdobyć unikalny wygląd ekwipunku lub specjalne nagrody, np. wierzchowce.

Poziomy trudności

Podobnie jak podziemia, rajdy podzielone są na cztery poziomy trudności. W kolejności od najłatwiejszego są to: tryb Raid Finder, Normal, Heroic oraz Mythic. Jak można się domyślić, każdy kolejny tryb oferuje lepszej jakości przedmioty oraz dodatkowe nagrody i osiągnięcia.


Raid Finder to jedyny tryb, który nie wymaga zebrania własnej grupy. Przeznaczony jest głównie dla mniej zaangażowanych osób - rajdy podzielone są na skrzydła po kilka bossów, a rozprawienie się z nimi jest dosyć łatwe, ponieważ mają uproszczone lub ograniczone umiejętności. Nie otrzymacie tutaj zbyt silnych przedmiotów, ale to dobra opcja dla tych, którzy nie mają zbyt wiele czasu lub chcą tylko poznać fabułę. Do rajdu w tym trybie można dołączyć poprzez zakładkę Raid Finder w oknie Dungeons & Raids - gra automatycznie znajdzie dla Was drużynę.

Kolejne poziomy trudności wymagają już zebrania własnej grupy (np. z gildii lub poprzez narzędzie Group Finder). Tryby Normal i Heroic różnią się głównie poziomem zaawansowania bossów - w tym drugim możecie spodziewać się kilku dodatkowych umiejętności do uniknięcia. Siła przeciwników skaluje się w zależności od ilości graczy w rajdzie (od 10 do 25), więc brakujący DPS nie jest tutaj aż tak poważnym problemem.


Największe wyzwania czekają Was oczywiście w trybie Mythic. Warto zaznaczyć, że to jedyny rodzaj rajdu, który wymaga określonej liczby graczy - mianowicie 20. Ponieważ porażka może być tutaj kwestią jednego błędu, gildie oczekują w tym trybie dosyć poważnej aktywności, znajomości gry oraz swojej klasy.

Cotygodniowy reset i token drugiej szansy

Każdego bossa rajdowego na każdym poziomie trudności można pokonać dowolną ilość razy, ale szansa na zdobycie z niego łupów występuje tylko raz w tygodniu. Oznacza to, że jeśli zabijecie np. G'huuna w piątek, to następna szansa na zdobycie z niego jakichkolwiek przedmiotów na tym samym poziomie trudności nastąpi dopiero po cotygodniowym resecie, czyli w środę po godz. 9:00 rano. Ta zasada dotyczy również bossów w mitycznych podziemiach.


Jeśli przed rajdem zaopatrzycie się w specjalny token, możecie drugi raz "rzucić kością" po rozprawieniu się z bossem i zyskać kolejną szansę na łup. Każdy dodatek do gry (od Mists of Pandaria) ma osobny token tego typu - w Battle for Azeroth jest to Seal of Wartorn Fate sprzedawany za War Resources, Marks of Honor lub złoto.

Wyszukiwarka grup

Użytecznym narzędziem dostępnym dla graczy jest wyszukiwarka grup (Group Finder), dostępna pod zakładką Premade Groups w oknie Dungeons & Raids. Z jej pomocą możecie dołączyć do grup tworzonych bezpośrednio przez graczy, a nie automatyczny system Blizzarda. Wystarczy wybrać jedną z kategorii (np. wykonywanie questów, podziemia) i kliknąć "Find a Group", aby wyświetliła się aktualna lista grup lub "Start a Group", aby stworzyć własną.

Gracze mają możliwość ustawiania dodatkowych ograniczeń, jak minimalny poziom przedmiotów postaci czy wymaganie korzystania z czatu głosowego. Mogą też akceptować każdą prośbę o dodanie do grupy własnoręcznie lub automatycznie przyjmować każdego, kto się zapisze.


To jedynie podstawowe informacje na temat rajdów i podziemi, ale na sam początek powinny Wam wystarczyć. Następny poradnik przybliży pola bitew i areny, czyli wstęp do PvP.

Komentarze:

Wczytywanie komentarzy...
Musisz się zalogować, aby dodać komentarz