Profesje
Każdy bez względu na rasę, klasę, wiek, kolor skóry, czy włosów, musi się jakoś utrzymywać. Jedni zarabiają na headhuntingu, drudzy, poprostu, na innych. Inni zbijają fortunę na AH "grindując" przedmioty o dużym popycie. Jeszcze inni poprostu kupują złoto (bez komentarza) na ebaju.
Trzeba sobie jakoś radzić.
Ci mądrzejsi zarobią więcej w tańszy sposób, ci drudzy zarobią mniej w najgorszy ze sposobów. A, że świat opiera się na pieniądzch - nie muszę nikomu tłumaczyć. Wiadomym jest, że żeby żyć trzeba pracować. Uczyć się, skończyć wyższe studia, zrobić magistra/inżyniera potem doktorat. Ważne jest, żeby zabrać się za to co będzie n a j l e p s z e.
Wybór jest co prawda ograniczony, ale nikt nie powiedział, że w "świecie" można wszystko. Nikt chyba sobie nie wyobraża świata bez granic, ale o tym innym razem. Wracając do wyborów. Wśród profesji wyróżniamy kolejno: Alchemię, Kowalstwo, Gotowanie, Zaklinanie, Inżynieria, Pierwsza Pomoc, Wędkarstwo, Zielarstwo, Kuśnierstwo, Górnictwo, Skórowanie, Krawiectwo, Jubilerstwo. Z czego Gotowanie, Pierwsza Pomoc, Wędkarstwo odłożymy na chwilę na bok.
Na początek spójrzmy na naszą klasę postaci. W miarę grania zauważyłem pewnego rodzaju tendencje występujące wśród odpowiednich klas. Co przedstawia tabelka:
Od razu można zauważyć, że kilka z profesji zostało pominiętych. Gdzie się wogóle podziała inżynieria i jubilerstwo?!?! Ogólnie tabelka jest brzydka i zbyt "zamknięta", co zapewno większość dostrzega. Jaki jest, więc cel jej istnienia??? To proste. Mimo "jakiś tam" tendencji Klasa-Profesja cały czas masz wolny wybór i tylko od Ciebie zależy co zrobisz. Oczywiście wszystkie wyżej wymienione postacie mają się dobrze i korzystają z wybranych profesji pełną parą.
Teraz pokuszę się o kolejne zestawienie. Tym razem chciałbym zwrócic uwagę na tak zwany gathering i crafting. Gathering jest to grupa do której zaliczymy wszyskie profesje zbierackie. Crafting, natomiast, tworzą profesje, które wyrabiają coś z czegoś.
Gathering: Zaklinanie, Wędkarstwo, Zielarstwo, Górnictwo, Skórowanie.
Crafting: Alchemia, Kowalstwo, Gotowanie, Zaklinanie, Inżynieria, Pierwsza Pomoc, Kuśnierstwo ,Krawiectwo, Jubilerstwo
Proszę się jeszcze nie irytować. Zaraz przejdę do peryfrazy każdej z profesji. Trzeba pamiętać, że profesje trzeba jeszcze podzielić na samodzielne i związane:
Samodzielne: Gotowanie, Zaklinanie, Pierwsza Pomoc, Wędkarstwo, Krawiectwo
Związane: Alchemia - Zielarstwo, Kuśnierstwo - Skórowanie, Górnictwo - Jubilerstwo/Kowalstwo
/Inżynieria
Teraz pozwolę sobie wrócić do wspomnianych wcześniej tendencji. Dlaczego takowe powstają? To proste. Generalnie każdy chce czerpać, ze swojego "zawodu" jak najwięcej. Oczywiście, żeby zyski były maksymalne trzeba przejść całą drogę "uczeń - doktor" (Journeyman - Grand Master). Korzyści można czerpać, albo materialne bezpośrednio - złoto, albo pośrednio - ekwipunek.
Pora na klasy. Zwróć uwagę, że każda z klas nosi inny pancerz, używa innych broni/czarów, potrzebuje innych "skili". I skoro jestem już przy zestawieniach. Wtrące jeszcze jedno.
Profesje względne i bezwzględne, gdzie przez względne rozumiem jako te, z których kazdy może skorzystać w sposób pośredni i bezwzględne, z których korzyść pośrednią będzie czerpać tylko wybrana grupa klas.
Względne: Zaklinanie, Wędkarstwo, Górnictwo - Jubilerstwo, Górnictwo - Inżynieria, Alchemia - Zielarstwo, Gotowanie, Pierwsza Pomoc
Bezwzględne: Krawiectwo, Kuśnierstwo - Skórowanie, Górnictwo - Jubilerstwo
Oczywiście pomijam, że w krawiectwie czy skórowaniu można tworzyć torby na ekwipunek, które są równio wszysktim przydatne.
Po klasyfikacji mogę wreszcie z czystym sumieniem przystąpić do omówienia odpowienich profesji:
Alchemia - ściśle połączone z Zielarstwem. Praktycznie profesja dla każdego. Do tego daje się na niej dużo zarobić, ponieważ jest ogromny popyt na mikstury.
Kowalstwo - ściśle związana z Górnictwem. Głównie dla wojowników i paladynów. Jednak zapewne szamani i inne klasy używające broni nie pogardzą kowalstwem.
Gotowanie - profesja poboczna.
Zaklinanie - samodzielna profesja. Dla "hardcorowców". Można na niej dużo zarobić, a i do tego zadbać o swój dobytek. Dobra dla każdego, kto ma na nią ochotę. Najczęściej jednak spotykana u czarodziejów(warlock, mage, priest) ze względu na samodzielność drugiej profesji jaką jest Krawiectwo. Inne klasy biorą razem z Zaklinaniem jedną z profesji zbierackich.
Inżynieria - ściśle związana z Górnictwem. Profesja praktycznie dla każdego. Co prawda nie wszyscy będą mogli korzystać ze wszystkich z nią związanych dóbr(strzelby itp), ale gro rzeczy jest niezwykle przydatnych i chociażby ze względu na trinket naprawiający ekwipunek warto na nią rzucić okiem.
Pierwsza Pomoc - profesja poboczna.
Wędkarstwo - profesja poboczna.
Zielarstwo - profesja zbieracka, przynosi zysk w złocie. Patrz: Alchemia.
Kuśnierstwo - profesja dla postaci mogacych nosic skore. Na przyklad dla Lowcy, badz Lotrzyka. Nie nalezy zapomniec o "bagach"
Górnictwo - profesja zbieracka, przynosi zysk w złocie. Patrz: Inzyniera/Jubilerstwo/Kowalstwo
Skórowanie - profesja zbieracka, przynosi zysk w złocie. Patrz: Kuśnierstwo.
Krawiectwo - samodzielna profesja. Generalnie dla czarownikow, ze wzgledu na rodzaj zbroi. Oczywiscie i tutaj nie mozna zapomniec o "bagach".
Jubilerstwo - ściśle połączone z Gornictwem. Profesja dla kazdego.
To tyle. Pamietaj, cokolwiek nie wybierzesz - zawsze mozesz to zmienic, ale i tak radze dobrze sie zastanowic. :-)
Trzeba sobie jakoś radzić.
Ci mądrzejsi zarobią więcej w tańszy sposób, ci drudzy zarobią mniej w najgorszy ze sposobów. A, że świat opiera się na pieniądzch - nie muszę nikomu tłumaczyć. Wiadomym jest, że żeby żyć trzeba pracować. Uczyć się, skończyć wyższe studia, zrobić magistra/inżyniera potem doktorat. Ważne jest, żeby zabrać się za to co będzie n a j l e p s z e.
Wybór jest co prawda ograniczony, ale nikt nie powiedział, że w "świecie" można wszystko. Nikt chyba sobie nie wyobraża świata bez granic, ale o tym innym razem. Wracając do wyborów. Wśród profesji wyróżniamy kolejno: Alchemię, Kowalstwo, Gotowanie, Zaklinanie, Inżynieria, Pierwsza Pomoc, Wędkarstwo, Zielarstwo, Kuśnierstwo, Górnictwo, Skórowanie, Krawiectwo, Jubilerstwo. Z czego Gotowanie, Pierwsza Pomoc, Wędkarstwo odłożymy na chwilę na bok.
Na początek spójrzmy na naszą klasę postaci. W miarę grania zauważyłem pewnego rodzaju tendencje występujące wśród odpowiednich klas. Co przedstawia tabelka:
Klasa | Profesja |
---|---|
Druid | Herb/Alch, Skór/Kuśn |
Łowca | Herb/Alch, Skór/Kuśn |
Mag | Kraw/Zakl |
Kapłan | Kraw/Zakl |
Łotrzyk | Herb/Alch, Skór/Kuśn |
Szaman | Skór/Kuśn, Górn/Kowal |
Warlock | Kraw/Zakl |
Wojownik | Górn/Kowal |
Paladyn | Górn/Kowal |
Od razu można zauważyć, że kilka z profesji zostało pominiętych. Gdzie się wogóle podziała inżynieria i jubilerstwo?!?! Ogólnie tabelka jest brzydka i zbyt "zamknięta", co zapewno większość dostrzega. Jaki jest, więc cel jej istnienia??? To proste. Mimo "jakiś tam" tendencji Klasa-Profesja cały czas masz wolny wybór i tylko od Ciebie zależy co zrobisz. Oczywiście wszystkie wyżej wymienione postacie mają się dobrze i korzystają z wybranych profesji pełną parą.
Teraz pokuszę się o kolejne zestawienie. Tym razem chciałbym zwrócic uwagę na tak zwany gathering i crafting. Gathering jest to grupa do której zaliczymy wszyskie profesje zbierackie. Crafting, natomiast, tworzą profesje, które wyrabiają coś z czegoś.
Gathering: Zaklinanie, Wędkarstwo, Zielarstwo, Górnictwo, Skórowanie.
Crafting: Alchemia, Kowalstwo, Gotowanie, Zaklinanie, Inżynieria, Pierwsza Pomoc, Kuśnierstwo ,Krawiectwo, Jubilerstwo
Proszę się jeszcze nie irytować. Zaraz przejdę do peryfrazy każdej z profesji. Trzeba pamiętać, że profesje trzeba jeszcze podzielić na samodzielne i związane:
Samodzielne: Gotowanie, Zaklinanie, Pierwsza Pomoc, Wędkarstwo, Krawiectwo
Związane: Alchemia - Zielarstwo, Kuśnierstwo - Skórowanie, Górnictwo - Jubilerstwo/Kowalstwo
/Inżynieria
Teraz pozwolę sobie wrócić do wspomnianych wcześniej tendencji. Dlaczego takowe powstają? To proste. Generalnie każdy chce czerpać, ze swojego "zawodu" jak najwięcej. Oczywiście, żeby zyski były maksymalne trzeba przejść całą drogę "uczeń - doktor" (Journeyman - Grand Master). Korzyści można czerpać, albo materialne bezpośrednio - złoto, albo pośrednio - ekwipunek.
Pora na klasy. Zwróć uwagę, że każda z klas nosi inny pancerz, używa innych broni/czarów, potrzebuje innych "skili". I skoro jestem już przy zestawieniach. Wtrące jeszcze jedno.
Profesje względne i bezwzględne, gdzie przez względne rozumiem jako te, z których kazdy może skorzystać w sposób pośredni i bezwzględne, z których korzyść pośrednią będzie czerpać tylko wybrana grupa klas.
Względne: Zaklinanie, Wędkarstwo, Górnictwo - Jubilerstwo, Górnictwo - Inżynieria, Alchemia - Zielarstwo, Gotowanie, Pierwsza Pomoc
Bezwzględne: Krawiectwo, Kuśnierstwo - Skórowanie, Górnictwo - Jubilerstwo
Oczywiście pomijam, że w krawiectwie czy skórowaniu można tworzyć torby na ekwipunek, które są równio wszysktim przydatne.
Po klasyfikacji mogę wreszcie z czystym sumieniem przystąpić do omówienia odpowienich profesji:
Alchemia - ściśle połączone z Zielarstwem. Praktycznie profesja dla każdego. Do tego daje się na niej dużo zarobić, ponieważ jest ogromny popyt na mikstury.
Kowalstwo - ściśle związana z Górnictwem. Głównie dla wojowników i paladynów. Jednak zapewne szamani i inne klasy używające broni nie pogardzą kowalstwem.
Gotowanie - profesja poboczna.
Zaklinanie - samodzielna profesja. Dla "hardcorowców". Można na niej dużo zarobić, a i do tego zadbać o swój dobytek. Dobra dla każdego, kto ma na nią ochotę. Najczęściej jednak spotykana u czarodziejów(warlock, mage, priest) ze względu na samodzielność drugiej profesji jaką jest Krawiectwo. Inne klasy biorą razem z Zaklinaniem jedną z profesji zbierackich.
Inżynieria - ściśle związana z Górnictwem. Profesja praktycznie dla każdego. Co prawda nie wszyscy będą mogli korzystać ze wszystkich z nią związanych dóbr(strzelby itp), ale gro rzeczy jest niezwykle przydatnych i chociażby ze względu na trinket naprawiający ekwipunek warto na nią rzucić okiem.
Pierwsza Pomoc - profesja poboczna.
Wędkarstwo - profesja poboczna.
Zielarstwo - profesja zbieracka, przynosi zysk w złocie. Patrz: Alchemia.
Kuśnierstwo - profesja dla postaci mogacych nosic skore. Na przyklad dla Lowcy, badz Lotrzyka. Nie nalezy zapomniec o "bagach"
Górnictwo - profesja zbieracka, przynosi zysk w złocie. Patrz: Inzyniera/Jubilerstwo/Kowalstwo
Skórowanie - profesja zbieracka, przynosi zysk w złocie. Patrz: Kuśnierstwo.
Krawiectwo - samodzielna profesja. Generalnie dla czarownikow, ze wzgledu na rodzaj zbroi. Oczywiscie i tutaj nie mozna zapomniec o "bagach".
Jubilerstwo - ściśle połączone z Gornictwem. Profesja dla kazdego.
To tyle. Pamietaj, cokolwiek nie wybierzesz - zawsze mozesz to zmienic, ale i tak radze dobrze sie zastanowic. :-)
Komentarze:
Wczytywanie komentarzy...
Komentowanie tego newsa jest zablokowane!