Z racji tego, że uwielbiam lore warcrafta, mam wakacje i wygrałem konkurs o książkę "Illidan" z radością wrócę do tłumaczenia. Dodatkowo podzielę się informacją, że już w te wakacje przetłumaczyłem kilka opowiadań z innego uniwersum i teraz tłumaczę szybciej, a jakość mojego tłumaczenia znacznie się poprawiła. Pierwsze co zamierzam wam tu udostępnić to tekst z komiksu "Warcraft Saga" (obrazki w tym komiksie są tylko dla ozdoby), którego w całym internecie nie mogłem znaleźć. Mam nadzieję, że jeszcze dzisiaj dojdzie do mnie "World of Warcraft Annual 2015" i będę mógł zabrać do pracy. Wszystko pięknie, ładnie... jednak nie! Blizzard zrobił nową stronę internetową WoWa i zniknęły z niej wszystkie opowiadania oprócz tych 3 z Warlords of Draenor. Pytam się: CZEMU TAK ZROBILI?! Na szczęście jeszcze da się jakoś te opowiadania znaleźć w google, ponieważ jest taka opcja, żeby pokazać kopię strony. Nistety boje się, że to nie potrwa długo. W razie czego to powiem, że w zwykłych z sklepach już się nie znajdzie komiksu "Warcraft Saga", który był wydany w magazynie WoW i w Annual 2015, więc żeby nie było, że łamię prawo, publikując treść tego komiksu. Poza tym ten komiks jest na stronie jego rysownika, ale w takiej małej rozdzielczości, że się nie da przeczytać.
|
|
Niestety to tak nie działa, Blizzard nadal ma prawa do swojego komiksu i niezależnie od tego, czy można go kupić i czy Alex Horley wrzucił miniaturkę do swojego portfolio, raczej nie spodobałoby im się takie udostępnianie. Ale nie zrażaj się tym, warto sobie chociaż potrenować graficzenie na takim projekcie. Czcionka najbardziej zbliżona do tej z ich komiksów to Anime Ace, można ją chyba znaleźć w polskiej wersji nawet.
“Never waste energy on worries or negative thoughts, all problems are brought into existence– drop them.” - Bruce Lee
|
|
To można tu udostępnić tekst tego komiksu? I tak na razie nadal czekam na Annual, więc chyba zacznę od tłumaczenia czegoś innego.
|
|
Annual 2015 jeszcze do mnie nie dotarł, więc na komiks "Warcraft Saga" będzie trzeba jeszcze trochę poczekać. Przygotowując się do tłumaczenia lore Warcraft, siedzę już drugi dzień i wyszukuje wszelkich lore'owych informacji (niektóre z przejawami fabuły), które były dostępne bardzo krótko w okolicach premier konkretnych dodatków. Szukam przeważnie polskich wersji tych tekstów, które były w większości dostępne jeszcze kilka miesięcy temu na battlenet.pl . Wiecie jak trudno to wszystko znaleźć korzystając z google'owych kopii starych stron i z "wayback machine"? I trzeba jeszcze porównywać, czy coś było oficjalnym tekstem od blizza, czy zawiera informacje bardziej lore'owe niż gameplayowe. Na razie kończę przeszukiwać "Wrath of the Lich King" i zobaczyłem, że na WoWCenter (a właśnie jeszcze w poszukiwaniu starych WoWcenterowych tłumaczeń przeleciałem chyba wszystkie posty z WoWcenter ) są tylko 2/3 rozdziały historii w dziale o WotLK (kombinowałem z linkami i z battlenet.pl udało mi się z ich starej strony całą historię pobrać) oraz bestiariusz WotLK na WoWcenter nie jest dokończony. Brakowało Tuskarr, Flesh Giant i Wendigo. Tutaj macie uzupełnioną przeze mnie wersję, proszę dokończyć betiariusz na stronie:
Spoiler (pokaż ) Tutaj znajdują się smoki... Wrath of the Lich King wprowadzi wiele nowych terenów oraz lochów do gry. Mnóstwo dziwnych i przerażających kreatur czaić się będzie na pokrytym śniegiem kontynencie Northrend. Na tej stronie możecie przeczytać opisy niektórych z nowych potworów z którymi przyjdzie się wam zmierzyć w głębokich czeluściach zapomnianych terenów oraz na spustoszonych, kontrolowanych przez Króla Lisza ziemiach. Nerubian Vizier Pół-pająki, pół-humanoidy – wezyrowie, służyli niegdyś potężnym nerubiańskim pajęczym lordom jako doradcy, magowie i prorocy. Jednak w następstwie Wojny Pająka „War of the Spiker”, role się odwróciły i w pustce powstałej po upadku ich społeczeństwa, przebiegli wezyrowie objęli władzę. Korzystając ze swej magii i wysokiej inteligencji, odrodzili się jako władcy podziemnego nerubiańskiego królestwa. Krążą pogłoski, że wezyrowie sami mogą służyć niedostrzeganemu imperatorowi, którego przeznaczeniem jest poprowadzić starożytnych ludzi-pająków do ostatecznego zwycięstwa nad Plagą. Podczas gdy wielu może jedynie domniemywać czy istnienie tego nerubiańskiego imperatora jest prawdą, niektórzy kontynuują badania nad więzami, mającymi ponoć istnieć, pomiędzy nerubianami, a okrutną rasą insektów znaną jako Qiraji. Plague Eruptor Plague Eruptor są wynikiem ostatniego eksperymentu Króla Lisza, stworzonym, aby szerzyć terror i chaos wśród żywych na całym świecie. Te chodzące trupy, szybko zasłużyły na reputację najbardziej niszczycielskich stworzeń spośród armii Plagi: niespotykanie brutalne, niewiarygodnie silne i zwodniczo szybkie. Najbardziej przerażającą bronią w ich arsenale są miriady (dziesiątki tysięcy) pulsujących pęcherzy, które pokrywają większość ich gnijącego ciała. To właśnie z tych pęcherzy „sączy się i wylewa” Plaga Nieumarłych, zapewniając, to że gdziekolwiek wyruszą eruptorzy, tam szybko rozprzestrzeni się apokaliptyczna zaraza Króla Lisza. Shovel Tusk Potężne i dzikie Shovel Tusk są zazwyczaj rozpoznawane dzięki swemu masywnemu, zakrzywionemu rogowi, który wystaje z ich głów oraz ukośnym kłom wyrastającym ze szczęk. Te łosiopodobne bestie używają swych kłów głównie do zdobywania żywności, natomiast róg służy im jako broń odstraszająca w rywalizacji ustalającej dominację nad innymi samcami w stadzie. Shovel Tusks są zwierzętami terytorialnymi i będą bronić swych żerowisk z narażeniem życia. Odkrywcy podróżujący po Northrend dla bezpieczeństwa powinni unikać tych swarliwych i nieobliczalnych zwierząt. Iron Dwarf Liga Poszukiwaczy „Explorer's League” ma za zadanie przeszukiwać najdalsze zakątki świata i starać się odkryć prawdę o pochodzeniu krasnoludów. Teraz wydaje się, że są o krok bliżej do odkrycia prawdy. Najnowsze odkrycia prowadzą do starożytnych podziemi na terenie Howling Fjord, gdzie Iron Dwarves spotkano po raz pierwszy. Z wyrytymi runami mocy - świetlistymi i pulsującymi pod ich grubą, metaliczną skórą - mogą być brakującym ogniwem pomiędzy krasnoludami a legendarnymi tytanami z mitów. Niestety nieprzyjazne Iron Dwarves otwarcie przeciwstawiają się Lidze Poszukiwaczy i zdaje się, że mają zamiar zniszczyć wszystkie artefakty łączące je z mrocznymi tajemnicami przeszłości. Tuskarr Pomimo braku jakiejkolwiek dokumentacji o przeszłości Tuskarrów, wiele znaczących faktów wyszło ostatnio na światło dzienne. Tuskarrowie są dobroduszną, koczowniczą rasą, która wędruje po linii brzegowej Northrend, prowadzona przez rzeźbione, cyklopowe posągi, które oznaczają ich sezonowe szlaki rybackie. O ich przynależności plemiennej świadczą znaki wypisane na ich kłach i mimo że są pokojową rasą, są ciągle najeżdżani przez kvaldir i arktyczną rasę murlokopodobnych istot znanych jako gorloc. Jednak nawet ich przeciwnicy podziwiają sprawność i nielękliwość w łapaniu niektórych z najniebezpieczniejszych istot zamieszkujących lodowate wody Northrend, wliczając w to wieloryby i olbrzymie kałamarnice. Nawet bezimienne lewiatany czające się w głębinach oceanu nie są poza zasięgiem Tuskarrów. Tuskarrowie widzieli swój udział w trudnych czasach, ale z ostatnim przybyciem Przymierza i Hordy znaleźli nowych sojuszników w walce z wrogimi siłami Northrend. Taunka Ta nieustępliwa, stoicka rasa doskonale zna życie na surowych i często śmiercionośnych pustkowiach Northrend. Z biegiem czasu Taunka - na temat, których wielu twierdzi, że są kuzynami Taurenów - przystosowali się do życia w tych warunkach, lecz tylko dzięki zmuszeniu lądu i żywiołów do tego, aby ich „słuchały”. Powiązanie Taunków z naturą, odmienne niż te Taurenów, było nieustanną i zawziętą walką. Chociaż Taunka mogą sprawiać wrażenie ponurych i nieprzyjaznych dla innych ras, to ci, którzy ich bliżej poznają zobaczą w nich waleczną rasę charakteryzującą się ogromnym sercem i determinacją. Magnataur Magnataur ma tułów olbrzyma i ciało mamuta. Te szczególne cechy budzą spekulacje, jakoby rasa ta była spokrewniona z centaurami lub nawet ze strażnikami gaju. Wiele osób wierzy, że obie z tych ras łączy wspólny przodek, niektórzy twierdzą iż jest to sam Cenarius. Krążą pogłoski, że naturalnie długowieczne Magnataury posuwają się nawet do kanibalizmu w przypadkach, gdy brakuje pożywienia. Pojedyncze samce kontrolują ogromne stada i tworzą mniejsze grupy, ale w chłodnych i niebezpiecznych pustkowiach dachu świata, tylko najsilniejsi i najmężniejsi zdołają przetrwać. Pomimo ich wrogości do większości z ras, to Magnataury są tolerancyjne w stosunku do arktycznych koboldów, które podążają za stadami Magnataurów dla własnego bezpieczeństwa oraz obustronnych korzyści podczas długich polowań. Chociaż groźne Magnataury prowadzą samotne życie, to poszukiwacze przygód, którzy zbliżą się do nich, szybko dostaną nauczkę iż lepiej byłoby pozostać w bezpiecznej odległości. Jormungar Dzikie i agresywne Jormungar to fenomen ewolucji. Posiadają rzędy ostrych jak brzytwa zębów zdolnych do przebijania się przez twarde skały, jak również umięśnione, spłaszczone ciała doskonale nadające się do szybkiej, podziemnej nawigacji. Legendy głoszą, jakoby nerubianie używali Jormungar do pracy, aby drążyły potężne tunele przez mroźne ziemie Northrend i tworzyły podstawy pod starożytną nerubiańską cywilizację. Wraz z upadkiem nerubiańskiego imperium, roje podstępnych Jormungar pogrążyły się w amoku, drążąc tunele poprzez zamarznięte okolice, atakując okolicznych mieszkańców i pożerając wszystko co stanie na ich drodze. Flesh Giant Ta sama mroczna magia używana do dowodzenia potężnymi plugastwami Plagi jest używana do uzyskania nawet większego efektu w surowej i odległej krainie Northrend. Tutaj Król Lisz skupił swe złe moce na mięsnych olbrzymach: koszmarnych istotach, które sprawiają, że plugastwa w porównaniu z nimi wydają się łagodne. Słudzy Plagi tworzą mięsne olbrzymy i plugastwa w podobny sposób, składając je z części ciał licznych zwłok, jednak w przeciwieństwie do plugastw „wolne części” używane do tworzenia mięsnych olbrzymów są zbierane z wielu rodzajów przerażających olbrzymów zamieszkujących Northrend. Te żyjące tarany mają ogromną, brutalną siłę do wykonywania bezlitosnej woli ich odrażającego mistrza. Ci, którzy sprzeciwiają się mięsnym olbrzymom, biorą swe życie w swoje własne ręce... i ryzykują los nawet gorszy niż śmierć. Wendigo Chociaż są rzadko widziane, istnienie wendigo jest udokumentowane przez dzikie, pierwotne ryki, które rozbrzmiewają w okrytych mgłą szczytach Northrend. Wielu wierzy, że te samotnicze, kanibalistyczne stworzenia są pierwotnymi kuzynami wendigo, które zamieszkują Dun Morogh. Wendigo z Northrend mieszkają w zaśmieconych kościami jaskiniach i wychodzą tylko na polowanie. Są dzikie i agresywnie bronią swych legowisk, zapasów jedzenia i młodych przed jakimkolwiek zauważalnym zagrożeniem. Poszukiwacze przygód, którzy nie życzą sobie być dodanym do kościanych kopców wendigo, byliby mądrzy, biegnąc na dźwięk ich dzikich ryków. |
|
Po ponad miesiącu od zamówienia otrzymałem Annual 2015, więc tu macie tekst z komiksu "Warcraft Saga":
Spoiler (pokaż ) WARCRAFT SAGA Mówi się, że na początku było światło i była pustka i w odległej przeszłości oba zderzyły w otchłani wielkiej ciemności. Nieskończona ilość światów wydostała się w nowo formujący się kosmos... światów, które pewnego dnia zrodzą formy życia cudownej i strasznej różnorodności. W tym czasie powstały potężne byty i zabrały się do porządkowania i kształtowania powstającego wszechświata. Te kolosalne istoty były znane jako... TYTANI Niepojęci dla śmiertelnych umysłów, prawda o tych wielkich, galaktycznych bytach została dawno temu zagubiona, stając się z szeptów legendami, a z legend mitem. Nad tytanami rządziła elitarna sekta znana jako Panteon: Norgannon – tkacz snów, strażnik niebiańskiej magii i wiedzy; Vkhaz'goroth – kształciciel, kowal światów; Golganneth – gromowładca, pan niebios i grzmiących oceanów; Eonar – dawczyni życia, łagodna opiekunka wszystkich żyjących stworzeń; Aggramar – mściciel, porucznik wielkiego Sargerasa; Aman'thul – wysoki ojciec Panteonu; Sargeras – obrońca, najszlachetniejszy ze wszystkich. Podczas pierwszych wieków stworzenia tytani odkrywali nowo narodzony wszechświat. Stworzyli światy nieskończonego piękna... wznosząc masywne góry i pogłębiając rozległe morza. Tchnęli życie w nieba i szalejące atmosfery. Wreszcie Panteon zezwolił prymitywnym rasom pielęgnować jego prace i zachować integralność ich poszczególnych światów. Z eterycznego wymiaru walczących magii znanego jako Wirująca Pustka przyszły legiony wygłodniałych, demonicznych bytów. Te demony miały tylko jeden wrogi cel: zniszczyć życie i pożreć energie żyjącego wszechświata. Sargeras, czempion tytanów, został wybrany do upolowania demonicznych armii. Wykonywał swój obowiązek dumnie i poprzysiągł nigdy nie spocząć dopóki zła zaraza demonów nie zostanie wytępiona. Bez względu na to jak ciężko Sargeras walczył, zastępy nie słabły, wściekle burząc dziesięć światów na każdy jeden wyzwolony z ich uścisku. Największe zwycięstwo demonów miało dopiero nadejść. Sargeras, największy herold wszystkich tytanów, nie mógł dłużej znieść gorzkiej prawdy, że cokolwiek zdziałał, zło i deprawacja nasycała całe stworzenie. Zaprzestał daremności swojej wojny i dołączył do demonicznych armii, które kiedyś usiłował unicestwić. Teraz prowadzi siły znane jako... PŁONĄCY LEGION Szaleją pośród gwiazd, szukając światów do zniszczenia i najszlachetniejszych serc do spaczenia... dopóki cały wszechświat nie zostanie zniszczony. |
|
Trochę to trwało, ale na poważnie się za to wziąłem dopiero w październiku. "World of Warcraft: śmierć z góry" do przeczytania na ISSUU: LINK Muszę jeszcze sprawdzić błędy, ale dzisiaj już mi się nie chce i chyba nie jest ich dużo :) .
|
|
Rozpędziłem się. "Wojna Ruchomych Piasków": LINK mam nadzieję, że się podoba. Teraz muszę sprawdzić błędy w poprzednim opowiadaniu. Szkoda, że od jutra muszę wrócić do szkoły i nie będę już miał tyle czasu. To tłumaczyłem dzisiaj 7 godzin.
|
|
Poprawiłem "Śmierć z góry", więc ponownie zapraszam do czytania LINK
|
|
Czemu ja dopiero teraz się wziąłem za czytanie tego? Genialna sprawa, czekam na więcej!
|
|
LINK Niedługo kolejne opowiadania z instrukcji do Warcrafta 2. Jest to oficjalne tłumaczenie CD Projekt, ale były w nim błędy, więc je poprawiłem. Na przykład Aegwyn to (według tłumaczenia CD projekt) mężczyzna.
|
|
|
|
Co powiecie na taki prezent od Mikołaja?
|
|
Coś pięknego dopiero wpadłem na Twoje tłumaczenia. Mogę powiedzieć jedno dzięki !
|
|
Coś nie mam zapału do tłumaczenia i na pewno na szóstego grudnia nie wyrobię się z Unbroken, więc tu macie takie coś na szybko - wstęp do "Warcraft 2: The Dark Saga" z instrukcji do "Warcraft 2: The Dark Saga" :): LINK
|
|
Jest jakaś szansa, że te opowiadania będą w pdf?
|