Witam
Od kilku miesięcy community paladynów pracuje nad nowym build'em dla retpally do rajdowania, który jak większości z was wiadomo nie cieszył się uznaniem wśród społeczności vanilla i TBC z powodu dość mizernych wyników na vanilla i opinią, która ciągnęła się za tym aż do WotLK.
Paladyn w Vanilla
Przez cały okres podstawki Bizzard twardo uświadamiał graczy, że Paladyn jest klasą Wsparcia, która ma przede wszystkim leczyć oraz buffować, a dopiero potem wspierać szeregi grupy jako Tank lub DPS. Szczególnie dobrze to widać po przekroczenie granicy 60 lvl, gdzie Paladyn w roli Tank lub DPS znacznie ustępował na rajdach innym klasom. Paladynów w roli DPS spotykało się głownie na PvP, gdzie wykorzystywali swoje potężne Burst DPS oparte na RNG przydatne w walkach 1 na 1, a tanków głównie do farmienia instancji, gdzie mogli popisać się umiejętnościami w walce z nieumarłymi oraz solidnymi obrażeniami AoE. Zdecydowana większość paladynów obierała jednak ścieżke Holy, która jest uznawana za najnudniejszą i najskuteczniejszą formą healowania w Alliance. Cały build opierał się na spamowaniu Flash of Light, buffowaniu i nakładaniu "przeżywajek" na sojuszników. W razie potrzeby mogli zadać niewielki DPS przy pomocy SotC, SoR i Consecration
Retpally w 1.12.1, czyli najbardziej znienawidzeni gracze
Obranie ścieżki "Retardyna" było czymś w rodzaju antyspołecznej egzystencji, która zmuszała nas do "okradania" innych klas z ich bezcennych item'ów tylko po to, aby po nafaszerowaniu się eliksirami i używkami osiągnąć w rajdowaniu poziom Fury Warriora z odciętą ręką, który wykorzystuje połowę skilli. Cały build opierał się na zrobieniu z Retpally pseudo Arms Warrior'a, który za pomocą swojej wielkiej i wolnej broni dwuręcznej starał się uaktywnić SoC. Był to build oparty głównie na Auto Attack i Attack Power, więc niewielu z nich udawało się osiągnąć 50-60% skuteczności pozostałych DPS w czasie rajdu, a przeciętna wynosiła marne 30-40%. Gdy popatrzymy na te wartości i przypomnimy sobie, że potrzebowali ważnych dla Warrior'ów item'ów, to można zrozumieć skąd wzięła się taka negatywna opinia o nich.
Retpally SoR build. Co to jest?
Niewiele osób wie czym jest ten build przez co podejście społeczeństwa jest dość negatywne. Wbrew pozorom jest on tak stary jak WoW i wychodził z założenia, że SoR jest bardziej stabilnym źródłem DPS, niż SoC, a spell power lepiej współgra z "używkami", które zażywa większość paladynów do PvE. Podsumowując pozwala paladynowi wyciągnąć większy DPS w każdej sytuacji, gdy opłaca się zażyć drogocenne eliksiry i użyć SotC na celu. W przeciwieństwie do Shockadin'a skupia się on przede wszystkim na drzewku Retribution zwiększającym zadawane obrażenia przez Paladyna. Na podstawie danych zebranych z rajdowych logów mniej niż 5% Retribution Paladynów używa obecnie tego build'u.
Spelladin, czyli iskra nadziei.
Jest to odmienne podejście do problemu, z którym borykali się paladyni. W artykułach z okresu poprzedzających TBC można znaleźć wiele eksperymentów prowadzonych z build'em SoR, który w niektórych przypadkach osiągał podobne rezultaty co build oparty na SoC. Po przeanalizowaniu tych doświadczeń okazało się, że SoR build znacznie lepiej współpracuje z innymi zestawami eliksirów i ekwipunku, niż sądzono kiedyś. Przekłada się nie tylko na obrażenia Seal'u i Judgement'u, ale i pozostałych ofensywnych spell'i paladyna oraz używek takich jak Shadow Oil, czy Dragonbreath Chilli. Ponieważ SoR aktywuje się wraz z każdym trafieniem broni, to zwiększa również szanse na aktywowanie dodatkowych efektów, co przekłada się na większy PPM. W porównaniu do AP build udało się uzyskać 40% wzrost DPS z Windfury/The Hungering Cold/Ironfoe*, co dalej nie zadowalało community. Ratunek przyszedł z dość niepozornej broni zwanej , która dzięki swojej specyficznej umiejętności może zagwarantować Paladynowi użycie Auto Attack co sekundę co przekłada się na jeszcze większy PPM! Przez ok 90 sekund na Naxx Spelladin jest w stanie osiągnąć DPS na poziomie BiS Fury Warrior'a (stan na dzień dzisiejszy). Potem broń nadaje się do wyrzucenia, więc warto wyfarmić jej duże ilości na zapas.
Przykładowe build'y:
DPS 11/8/32
Spoiler (pokaż )
Hybryda 21/0/30
Spoiler (pokaż )
Warto zwrócić też uwagę, że:
- build preferuje szybsze bronie, co w przypadku broni jednoręcznych pozwala nam doposażyć się w Tarczę lub Off-Hand.
- zalecane jest posiadanie kompletnego setu T2 i T2.5, co nie powoduje wielu problemów z losowaniem itemów w czasie rajdów.
- dzięki SoR nie będziemy opierali się na szczęściu w aktywacji SoC, więc zadawane obrażenia będą pewniejsze oraz stabilniejsze.
- szybsze bronie dodatkowo lepiej wykorzystują zalety Vengeance, JotC i JoW.
- w przypadku braku lub niechęci posiadania MCP lub innej broni 2H możemy pozbyć się Two-Handed Weapon Specialization i zaoszczędzić 3 pkt talentów
- Bez drzewka Protection tracimy ok. 6-8% DPS'u, lecz za te 8 pkt możemy wzmocnić drzewko Holy, co w połączeniu z dużą ilością Spell Power zrobi z nas bardzo dobrego healera bez konieczności zmiany build'u
- build również lepiej radzi sobie z niektórym wolniejszym uzbrojeniem i SoC.
Lvlowanie jako Spelladyn?
Tu mam niestety złe wieści, gdyż z powodu braku dobrych itemów z Spell Damage na poziomach poniżej 50 lvl zalecamy skorzystanie z klasycznego AP build, gdyż będziej bardziej skuteczny. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby skupić się na SoR kosztem DPS'u. Pierwsze satysfakcjonujące wyniki można uzyskać, gdy zdobędziemy oraz na 42 lvl'u. Z pierwszych dungeon'wów i rajdów na 50 lvl+ interesują nas głównie cloth'y z dużą ilością spell power, wiec ilość Armor'a może bardzo zaskoczyć. W związku z tym możemy dalej ciągnąć AP build aż do zdobycia 5-cio setu Jedgement Armor kosztem dps. Od tego momentu Spelladin wyraźnie dominuje nad Warradin'em
Źródło: https://classicwow.live/gui...
"BiS list" i Discord paladynów: https://discord.gg/dagnxaS
*Ironfoe został przetestowany na serwerze prywatnym z 10% szansą na proc, podczas gdy jedyne udokumentowane testy z okresu Vanilli świadczą, że było to pomiędzy 2.5%, a 4.5%.