Witam
Od kilku miesięcy community paladynów pracuje nad nowym build'em dla retpally do rajdowania, który jak większości z was wiadomo nie cieszył się uznaniem wśród społeczności vanilla i TBC z powodu dość mizernych wyników na vanilla i opinią, która ciągnęła się za tym aż do WotLK.
Paladyn w Vanilla
Przez cały okres podstawki Bizzard twardo uświadamiał graczy, że Paladyn jest klasą Wsparcia, która ma przede wszystkim leczyć oraz buffować, a dopiero potem wspierać szeregi grupy jako Tank lub DPS. Szczególnie dobrze to widać po przekroczenie granicy 60 lvl, gdzie Paladyn w roli Tank lub DPS znacznie ustępował na rajdach innym klasom. Paladynów w roli DPS spotykało się głownie na PvP, gdzie wykorzystywali swoje potężne Burst DPS oparte na RNG przydatne w walkach 1 na 1, a tanków głównie do farmienia instancji, gdzie mogli popisać się umiejętnościami w walce z nieumarłymi oraz solidnymi obrażeniami AoE. Zdecydowana większość paladynów obierała jednak ścieżke Holy, która jest uznawana za najnudniejszą i najskuteczniejszą formą healowania w Alliance. Cały build opierał się na spamowaniu Flash of Light, buffowaniu i nakładaniu "przeżywajek" na sojuszników. W razie potrzeby mogli zadać niewielki DPS przy pomocy SotC, SoR i Consecration
Retpally w 1.12.1, czyli najbardziej znienawidzeni gracze
Obranie ścieżki "Retardyna" było czymś w rodzaju antyspołecznej egzystencji, która zmuszała nas do "okradania" innych klas z ich bezcennych item'ów tylko po to, aby po nafaszerowaniu się eliksirami i używkami osiągnąć w rajdowaniu poziom Fury Warriora z odciętą ręką, który wykorzystuje połowę skilli. Cały build opierał się na zrobieniu z Retpally pseudo Arms Warrior'a, który za pomocą swojej wielkiej i wolnej broni dwuręcznej starał się uaktywnić SoC. Był to build oparty głównie na Auto Attack i Attack Power, więc niewielu z nich udawało się osiągnąć 50-60% skuteczności pozostałych DPS w czasie rajdu, a przeciętna wynosiła marne 30-40%. Gdy popatrzymy na te wartości i przypomnimy sobie, że potrzebowali ważnych dla Warrior'ów item'ów, to można zrozumieć skąd wzięła się taka negatywna opinia o nich.
Retpally SoR build. Co to jest?
Niewiele osób wie czym jest ten build przez co podejście społeczeństwa jest dość negatywne. Wbrew pozorom jest on tak stary jak WoW i wychodził z założenia, że SoR jest bardziej stabilnym źródłem DPS, niż SoC, a spell power lepiej współgra z "używkami", które zażywa większość paladynów do PvE. Podsumowując pozwala paladynowi wyciągnąć większy DPS w każdej sytuacji, gdy opłaca się zażyć drogocenne eliksiry i użyć SotC na celu. W przeciwieństwie do Shockadin'a skupia się on przede wszystkim na drzewku Retribution zwiększającym zadawane obrażenia przez Paladyna. Na podstawie danych zebranych z rajdowych logów mniej niż 5% Retribution Paladynów używa obecnie tego build'u.
Spelladin, czyli iskra nadziei.
Jest to odmienne podejście do problemu, z którym borykali się paladyni. W artykułach z okresu poprzedzających TBC można znaleźć wiele eksperymentów prowadzonych z build'em SoR, który w niektórych przypadkach osiągał podobne rezultaty co build oparty na SoC. Po przeanalizowaniu tych doświadczeń okazało się, że SoR build znacznie lepiej współpracuje z innymi zestawami eliksirów i ekwipunku, niż sądzono kiedyś. Przekłada się nie tylko na obrażenia Seal'u i Judgement'u, ale i pozostałych ofensywnych spell'i paladyna oraz używek takich jak Shadow Oil, czy Dragonbreath Chilli. Ponieważ SoR aktywuje się wraz z każdym trafieniem broni, to zwiększa również szanse na aktywowanie dodatkowych efektów, co przekłada się na większy PPM. W porównaniu do AP build udało się uzyskać 40% wzrost DPS z Windfury/The Hungering Cold/Ironfoe*, co dalej nie zadowalało community. Ratunek przyszedł z dość niepozornej broni zwanej

Przykładowe build'y:
DPS 11/8/32


Hybryda 21/0/30


Warto zwrócić też uwagę, że:
- build preferuje szybsze bronie, co w przypadku broni jednoręcznych pozwala nam doposażyć się w Tarczę lub Off-Hand.
- zalecane jest posiadanie kompletnego setu T2 i T2.5, co nie powoduje wielu problemów z losowaniem itemów w czasie rajdów.
- dzięki SoR nie będziemy opierali się na szczęściu w aktywacji SoC, więc zadawane obrażenia będą pewniejsze oraz stabilniejsze.
- szybsze bronie dodatkowo lepiej wykorzystują zalety Vengeance, JotC i JoW.
- w przypadku braku lub niechęci posiadania MCP lub innej broni 2H możemy pozbyć się Two-Handed Weapon Specialization i zaoszczędzić 3 pkt talentów
- Bez drzewka Protection tracimy ok. 6-8% DPS'u, lecz za te 8 pkt możemy wzmocnić drzewko Holy, co w połączeniu z dużą ilością Spell Power zrobi z nas bardzo dobrego healera bez konieczności zmiany build'u
- build również lepiej radzi sobie z niektórym wolniejszym uzbrojeniem i SoC.
Lvlowanie jako Spelladyn?
Tu mam niestety złe wieści, gdyż z powodu braku dobrych itemów z Spell Damage na poziomach poniżej 50 lvl zalecamy skorzystanie z klasycznego AP build, gdyż będziej bardziej skuteczny. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby skupić się na SoR kosztem DPS'u. Pierwsze satysfakcjonujące wyniki można uzyskać, gdy zdobędziemy


Źródło: https://classicwow.live/gui...
"BiS list" i Discord paladynów: https://discord.gg/dagnxaS
*Ironfoe został przetestowany na serwerze prywatnym z 10% szansą na proc, podczas gdy jedyne udokumentowane testy z okresu Vanilli świadczą, że było to pomiędzy 2.5%, a 4.5%.